Har ett svagt sluttande garagetak som jag tänkt riva & istället sätta dit ett sadeltak, är det här ett tänkbart alternativ som jag kan använda för att förändra hammarbandet till dom nya takstolarna. Här kommer jag få kapa alla väggregla i samma höjd och sedan lägga en regel på flaten och sätta kortlingar upp till det nya hammarbandet.

garage.jpg

Jag skulle fälla in en regel på högkant under ditt nya hammarband. Det ger en betydligtt stadigare kosntruktion

det lättaste är kanske att behålla den lutande uppreglingen och istället palla under för det nya hammarbandet.

problemet med att fälla in en regel på högkant är att höjdskillnaden är 400mm, kan man på ett bra sätt få ihop 2st 220 reglar så att dom tillsamans blir 440mm ? mitt arbetsområde är stål tyvär inte trä =)

REGLAR.jpg

så här ser det ut nu, vill få bort fallet på hammarbandet för att kunna montera sadel takstolar.

Totte_S
Jag har samma fundering som du, och har kommit fram till att det måste bli enklast att regla upp ett nytt hammarband med korta reglar, gerade med lutningen på taket. Borde inte bli komplicerat med en vettig gersåg. Det som fått mig att tveka är hur stabilt det går att få det, som mats_o är inne på så bör man nog få till någon diagonalförstyvning även på en liten regelkonstruktion. Man kanske ska dra in reglarna 12 mm från ytterkanten och lägga en stående kil av konstruktionsplywood som förstyvning?
Jag kommer absolut inte såga sönder det som finns om det inte finns goda skäl.

jo har varit i samma tankar med att gera in passbitar under det nya hammarbandet, men har fallerat i tankarna kring diagonalförstyvningen, har tänkt lite kring takstolar och hur dom är uppbyggda med diagonalförstärkning osv...men konstruktionsplywood ska man ju naturligtvis använda ! tack för vägledning ska genast bege mig till ritbordet =D hittade på en limträbalk på beijer med måtten 405*90*4000 skulle ge mig två kilar om jag delade den, men kanske blir lite väl klumpig & inte allt för stabil vid förankring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.