Hej, har precis bytt syll och väggreglar och ska nu börja bygga upp väggen igen. En kort fråga bara angående ångspärren. Ångspärren måste ju vara helt tät. Ångspärren ska ju sitta direkt innanför gipsskivorna som innerväggen ska bestå av. När jag skruvar upp gipsskivor i reglarna så kommer jag ju skruva hål i ångspärren. Gör detta något? Eller ska man montera ångspärren på något annat sätt så att den bara sitter mellan reglarna och inte över dem?

Ola78
Ett sätt som är vanligt när man bygger nuförtiden är att man flyttar in ångspärren in i väggen genom att bygga en så kallad installationszon. Den kan bestå av ex 45*45 reglar som man spikar vinkelrätt mot de andra reglarna och sen isolerar även det utrymmet. På så sätt så kan man lägga all el och annat i väggen och slipper risken att punktera ångspärren. Dessutom om man korsreglar som jag beskrev får man en energieffektivare vägg då man bryter köldbryggorna. Dock ska man tänka på att ångspärren aldrig får ligga mer än max 1/3 av väggens totala tjocklek in i väggen.

Det är så jag tänkt göra, men kommer jag inte spika eller skruva igenom ångspärren då? För ångspärren kommer ju ligga mot ytterväggreglarna och 45x45 kommer jag ju fästa i dem.

Ola78
Du bör ju spika dit 45:orna så det är ju ofrånkomligt att du då får hål i plasten, men plasten kläms ju fast så det kommer aldrig bli några problem då det kommer bli tillräckligt tätt. Poängen är ju att du när du gjort så aldrig behöver punktera plasten när du t ex sätter upp något på väggen. Hade plasten legat precis innanför skivorna hade du ju gjort det och hålet hade inte klämts mot någonting.

Ok, kanon, tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.