Ska kortsidan på golvspån alltid ligga på en regel(mellanbjälklag)? eller kan man lägga skarvarna som man vill?...som sagt så har ju inte ett gammalt hus alltid exakt cc60:D..blir ju mycket spill annars....
/
M

Mikael_L
Redigerat:
ahaa...måste kolla vad det är för märke på mina då. Har då inte snålat med lim:)....
/
M

aaa...har ju köpt på beijer....ska kolla vad det står på dom...

Varför är spånskive skruven av kryss-sort istället för torx?...jag upplever att det går en del bits nu när jag skruvar golvspån:)...

Mikael_L
Svårt att lära gamla hundar att sitta. :P

Hehe.. jag frågade om just detta på Byggmax för en tid sedan...
-Öh.. kolla med nån annan.. Beijers tex...?

Till saken hör att vi nog har 10-15mil till närmaste BeijerBygg, men Byggmaxsäljaren verkade inte ha nån som helst koll på de golvspånskivor de sålde. :)

Läste på skivorna som bauhaus har, ligger tydligen monteringsanvisning i vart 10 paket...

Där stod det Nja (helst inte) med krav på fler skruvar på sista regeln.

En ann fråga om man har ett rum som är typ 370cm * 400cm, blir det ok att lägga den kortare biten omväxlande på höger och vänster sida?

Blir det inte bra om du lägger löpande?
Den bit (kapade) du får över när du lagt en rad börjar du med på nästa rad och sedan fortsätter på samma vis?
Som när du lägger klickgolv osv. :)

trojlee skrev:
Varför är spånskive skruven av kryss-sort istället för torx?...jag upplever att det går en del bits nu när jag skruvar golvspån:)...
Jag har med gott resultat skruvat golvspån med biltemas träskruvar med försänkt skalle och Torx.
Skruvskallarna är något större i diameter än vanliga spånskruvar, men detta har inte jag eller mattläggarna haft något problem med.

FredrikR skrev:
Hehe.. jag frågade om just detta på Byggmax för en tid sedan...
-Öh.. kolla med nån annan.. Beijers tex...?

Till saken hör att vi nog har 10-15mil till närmaste BeijerBygg, men Byggmaxsäljaren verkade inte ha nån som helst koll på de golvspånskivor de sålde. :)
Jag kollade upp detta för ett par år sedan, då (vet inte om det fortfarande gäller) så sålde byggmax finska skivor och den tillverkaren rekommenderade att skarva över regel.

FredrikR skrev:
Blir det inte bra om du lägger löpande?
Den bit (kapade) du får över när du lagt en rad börjar du med på nästa rad och sedan fortsätter på samma vis?
Som när du lägger klickgolv osv. :)
Jag tror att problemet med löpande är att de bortkapadebitarna blir för korta, tänkte köpa 1 av de längre och en av de kortare till varje varv.

Men ska skissa lite på löpande.

Tiger79 skrev:
Jag tror att problemet med löpande är att de bortkapadebitarna blir för korta, tänkte köpa 1 av de längre och en av de kortare till varje varv.

Men ska skissa lite på löpande.
Aha :)
Men om du gör som du kanske var inne på då?
Lägg så du får förskjutna skarvar, alltså börja med hela skiva i första raden, ta sedan en delad skivad som första i rad 2, hel i rad 3 osv.

Kanske leder till en del spill, men är det sättet jag skulle lagt golvspånet på. :)

FredrikR skrev:
Aha :)
Men om du gör som du kanske var inne på då?
Lägg så du får förskjutna skarvar, alltså börja med hela skiva i första raden, ta sedan en delad skivad som första i rad 2, hel i rad 3 osv.

Kanske leder till en del spill, men är det sättet jag skulle lagt golvspånet på. :)
Tack för svar :)

Om jag gör som jag var inne på kan jag nog lyckas få skarvarna på en regel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.