Har putsat en "falsk" murstock i lättbetong (serpo 138-KC / grund med serpo 105) . Eget hembygge som döljer flexrör från insats i öppna spisen till murstocken. Det blev inte jättebra, men någorlunda... Jag skulle vilja jämna lite till. Kan man göra det nu med något mer amatörvänligt? Sandspackel??? Den blir varm enbart av konvektionsvärmen, så det blir inga jättehöga temperaturer. Men den blir varm.

Jag har själv "fixat" dålig putsning genom att väta väggen och spackla i med finblandad puts
sen när det är brunnit blöta igen och sen pensla hela ytan med fin bruk för att få samma struktur på allt. Bara sandspackel så blir det ju rätt så slätt funkar nog annars med sandspackel om det inte är för stora ytor. jag tror att bruk o spackel utvidgar sig olika beroende på temperaturen så man får nog sprickor..

Okej, trodde inte man kunde få fäste med putsen igen. Det låter ju lovande! Smart att pensla allt på slutet för att strukturen ska bli lika. Blev idag avrådd från sandspackel, men rekommenderad att använda gips. Någon uppfattning?

Gips.... hum.. ja det är väl mjukare kanske att det följer rörelsena lite... men det blir också
väldigt slätt..Hum undrar om man kan blanda i lite sand.. sen så blir väl gips alldeles upplöst om det blir fuktigt... Men det kanske inte är en yttervägg du skall ge dig på.

Om du väter väggen först så funkar det att lägga på med bruk efteråt. Vätningen förhindrar att
den torra väggen suger ut fukten ur det nya bruket så det aldrig brinner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.