80 768 läst ·
9 svar
81k läst
9 svar
Torktid betong, cement, puts, murbruk...
Har inte blivit riktigt klok på det här med torktid för betong mm. Man hör bara "2-3 månader". Men det måste ju bero på tjockleken.
Hittade detta på http://www.quick-step.com/europe/se/sv/faq/0016.aspx
"Betonggolvet måste torka tillräckligt länge. Du bör räkna med en vecka per cm betong, upp till 4 cm. Räkna med dubbelt så lång torktid för den återstående delen av golvet om golvet är tjockare än 4 cm. Med andra ord, för ett golv som är 6 cm tjockt bör du räkna med minst (4 x 1) + (2 x 2) = 8 veckors torktid. För betong som är tjockare än 6 cm bör du räkna med 4 veckors torktid per återstående cm."
Vad säger den blandade expertisen om det påståendet?
Hittade detta på http://www.quick-step.com/europe/se/sv/faq/0016.aspx
"Betonggolvet måste torka tillräckligt länge. Du bör räkna med en vecka per cm betong, upp till 4 cm. Räkna med dubbelt så lång torktid för den återstående delen av golvet om golvet är tjockare än 4 cm. Med andra ord, för ett golv som är 6 cm tjockt bör du räkna med minst (4 x 1) + (2 x 2) = 8 veckors torktid. För betong som är tjockare än 6 cm bör du räkna med 4 veckors torktid per återstående cm."
Vad säger den blandade expertisen om det påståendet?
Japp.xl15 skrev:
Och även på:
Den torrhet som krävs (/önskas)
Den omgivande torktemperaturen.
Den omgivande luftfuktigheten.
Enkel eller dubbelsidig torkning
Betongens kvalitet och ursprunglig vattenhalt.
och kanske en del fler faktorer jag inte vet eller glömmer bort.
Det finns ett program som man kan leka med lite, torka-s
http://www.fuktcentrum.lth.se/index.php?id=20446
Det är såvitt jag vet fortfarande gratis, bara att registrera sig.
Betongstationen kan normalt räkna på detta åt kunden. Dom ska alltså besitta den kompetensen.
Dom kan också blanda betong åt dig som uppfyller krav på extra snabb torkning, om man behöver det.
I första steget efter gjutningen brinner (eller härdar) betongen, då används mycket av det vatten som blandades med cement och barlast vid betongtillverkningen, då vattnet binds tillsammans med molekyler i cementen för att bilda brunnen betong.
Det vatten som inte gick åt vid processen bildar den fuktighet som sen behöver torka.
Betongstationen kan trolla lite med knäna, ifall man har bråttom, jag vill minnas att man använder mer cement, så går det helt enkelt åt mer vatten i de kemiska processerna. Denna betong är givetvis lite dyrare, då cementen är den råvara som kostar i betongen. Men har man bråttom med torkning är det kanske värt det.
Ska man bygga en öppen carport behöver man ju inte bry sig om torkning, utan efter 2-3 dagar har betongen nått en 60-80% av slutlig hållfasthet (ta just denna uppgift med en stor nypa salt, jag högg bara i med siffror som kan vara ungefär rätt) och man kan börja bygga.
Sen behöver ju betongen inte torka något mer, då den är utomhus.
Men ska man t.ex. lägga golv ska man alltid låta rH sjunka till som högst 85% rH.
Bygger man in fukt mer än 85% i betongen i ett hus har man liksom nästan garanterat sig ett sjukt hus.
Har man tid att låta betongen torka ner till 75% är det jättebra, för under 75% så är all organisk tillväxt stoppad, dvs helt mögelfritt och bra.
Även om man väntat ut en riktigt torr platta tycker jag man inte ska skippa någon syllisolering och sånt under väggarnas syll osv. Betrakta alltid betongen som ett byggelement som fuktar ner det som anbringas mot betongen.
Absolut inga expertråd nu här. Men jag tror inte att jag är helt fel ute i det mesta jag skrev nu.
Mycket tacksam för detta utförliga svar, samt länken till programmet. Kunde mycket riktigt ladda ner det gratis efter en registrering och har lekt lite med det nu. Kunde t.o.m. välja mellanbjälklag (som är aktuellt i mitt fall).
Tyvärr kunde man inte välja tunnare än 7 cm. Jag kommer inte lägga mer än 2 cm för att jämna ut ett golv. Visst, men kan använda flytspackel, men jag tänkte finbetong eftersom det kostar runt 1/4 så mycket.
Tyvärr kunde man inte välja tunnare än 7 cm. Jag kommer inte lägga mer än 2 cm för att jämna ut ett golv. Visst, men kan använda flytspackel, men jag tänkte finbetong eftersom det kostar runt 1/4 så mycket.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men så tunt som 2 cm är svårt att få att sitta fast. Det är flytspackel som gäller.
Protte
Protte
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Kan man börja lägga syll (med isolering) och resa reglarna efter en vecka?
Har man öppet med korsdrag igenom borde man väl kunna även bygga väggar och innertak medan plattan torkar ur? (Det är en carport som jag skall bygga om till garage)
Jag inbillar mig att man kan mura spolkanten i Leca efter 2-3dar, eller?
Har man öppet med korsdrag igenom borde man väl kunna även bygga väggar och innertak medan plattan torkar ur? (Det är en carport som jag skall bygga om till garage)
Du kan börja resa väggar redan 2 dar efter gjutning i den här värmen. Du har redan halva hållfasthetsvärdet då. Det är bara om du ska ha golv på betongen du behöver vänta på att betongen ska torka ut.Robert-san01 skrev:Kan man börja lägga syll (med isolering) och resa reglarna efter en vecka?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Tack för svaret!!
Detta kommer att snabba på bygget avsevärt. Att jag inte kan lägga klinker förrän senare i höst gör inget.
Detta kommer att snabba på bygget avsevärt. Att jag inte kan lägga klinker förrän senare i höst gör inget.
Man lägger inte klinker förrän betongen är 3 månader gammal (då har den krympt nästan färdigt) - tumregel. Annars spricker fogar och ev plattor.
Ska tätskikt anbringas så ska betongen nått ner till 85% rH eller lägre.
Klinker direkt på betong stoppar inte helt upptorkningen, så har betongen inte riktigt nått ner till 85% rH kan man antagligen ändå lägga på klinker. Breda fogar borde alltså vara en fördel då.
Detta sista är bara en vild spekulation. Vill du vara helt säker på rätt utförande väntar du på att betongen når 85% rH även för klinker direkt på betongen.
Ska tätskikt anbringas så ska betongen nått ner till 85% rH eller lägre.
Klinker direkt på betong stoppar inte helt upptorkningen, så har betongen inte riktigt nått ner till 85% rH kan man antagligen ändå lägga på klinker. Breda fogar borde alltså vara en fördel då.
Detta sista är bara en vild spekulation. Vill du vara helt säker på rätt utförande väntar du på att betongen når 85% rH även för klinker direkt på betongen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
3 mån hade jag läst på något annat ställe också så det var min tanke. Tur att det är ett garage, skulle inte vart så kul att behöva vänta i 3 mån om det vart i köket eller vardagsrummet. 
Klicka här för att svara