Hur monteras färdiga väggelement? Att de lyfts på plats med kran, riktas in av ett par gubbar och spikas fast har jag klart för mig.
Finns det någon mer detaljerad nedladdningsbar teknisk beskrivining över hur det går till? Hur riktas väggarna in? Hur justerar man de sista millimetrarna och eventuella glipor? Hur fästs väggarna?
Är det något en glad amatör med ett par vänner klarar själv eller måste man anlita gubbar med erfarenhet?
Finns det någon mer detaljerad nedladdningsbar teknisk beskrivining över hur det går till? Hur riktas väggarna in? Hur justerar man de sista millimetrarna och eventuella glipor? Hur fästs väggarna?
Är det något en glad amatör med ett par vänner klarar själv eller måste man anlita gubbar med erfarenhet?
Husen som vi tillverkar sätts fast med en sorts vinkeljärn (se bild) Järnet mäts in så avståndet blir lika långt som stommen är tjock och spikas fast i plattan. Sen är det bara att rikta in väggen mot fästjärnet, loda in väggen och sen spika fast den.
Har du en länk till tillverkaren eller någon som säljer vinkeljärnet?
Blir det inte en liten glipa mellan plattan och syllen om man ställer väggen på ett sådant vinkeljärn?
Vid monteringen, hur justerar man väggarna så att hammarbandet hamnar i våg om det skulle vara så att plattan inte är helt plan?
Blir det inte en liten glipa mellan plattan och syllen om man ställer väggen på ett sådant vinkeljärn?
Vid monteringen, hur justerar man väggarna så att hammarbandet hamnar i våg om det skulle vara så att plattan inte är helt plan?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Det sättet som Ola visar har jag aldrig sett, det vanligaste är att man sätter en syll, vanligtvis 45x70 som "får plats" i nederkant på blocket, sen drar man fast den med typ spax och knack-maskin. En knack-maskin är så stark att den kan dra åt sig blocket och minimera glappet mellan vägg och syll.
Vi satte klossar på plattan med ca 2 m mellanrum, mätte av, byggde väggarna efter måtten, dit med kranbil, en man på utsidan som trycker väggen mot klossen, en på insidan som fäster syllen i plattan... Strävas inåt på annan kloss som även den är fäst i plattan, kontrollera lod vid strävning... Upprepa för varje element/vägg, fäst dem i varandra, lägg i masonit eller plyfa vid behov...
Jag börjar jobba efter semestern på måndag så då kan jag försöka kolla upp vem som tillverkar järnen.norfre skrev:
Det är därför man bland annat har en syllisolering t ex denna http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=212007, då det tar upp ev ojämnheter och isolerar mot drag vid syllen.norfre skrev:
Är inte plattan i våg har inte de som gjort den varit särskilt noga. Antar väl att man på något sätt får lägga mellanlägg så det blir rätt.norfre skrev:
Du har helt rätt, det sätt du beskriver är nog det absolut vanligaste. Så som vi monterar våra hus är ett lite speciellt sätt helt klart, men jag har varit med om att vi även tillverkat hus med styrsyll men då är det såna vi exporterat så det har varit lite annat special också.Stringfellow Hawke skrev:
Intressant. Finns det någon monteringsbeskrivning eller liknande att hitta på nätet?Stringfellow Hawke skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Metoden att först montera en smalare del av syllen på plattan, och sedan ställa dit elementen är den enda metoden jag sett (på nåt halvdussin grunder) man brukar då sätta en smalare tätning under denna syll och även klämma fast byggplast under och vika upp ovanpå syllen så hålls den torr tills blocken kommer, denna syll borrar man fast och spikar dit antagligen spikplugg tror jag den kallasStringfellow Hawke skrev:
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Ett skäl till att man använder de vinklar Ola78 beskriver är att det går att skicka materialet som postpaket några dagar före husleveransen ett syllpaket med virke kräver lastbilslev.
I vindutsatta lägen och europaexport krävs en kraftigare vinkel med expanderbult ner i betongen./MLj
I vindutsatta lägen och europaexport krävs en kraftigare vinkel med expanderbult ner i betongen./MLj
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden