2 292 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Regelavstånd; för kakling och vid dörrkarm.
Hej,
Vi ska regla upp en innervägg och jag blir inte riktigt klok på regelavstånden.
Vi ska sätta OSB+gips på ena sidan och andra ska kaklas så där ska lämplig våtrumsskiva upp. Ska vi ha CC-300 på väggen då? Vi har 1200-gips så 450 är inte ett alternativ för oss.
Hur väljer man regelavstånd vid dörröppningar och andra ställen där vanliga CC inte går att hålla? Om man har samma CC som övriga väggen så kommer det väl "saknas" halva regelbredden skivmaterial inåt dörröppningen om skarven kommer vid dörröppningsregel, vilket verkar smidigt. Tittar man på denna beskrivningen så verkar de vilja att man skarvar ovan dörren och då kapar bort en massa material istället. Verkar osmidigt men det är kanske så man måste göra?
Tips emottages tacksamt.
/Ola
Vi ska regla upp en innervägg och jag blir inte riktigt klok på regelavstånden.
Vi ska sätta OSB+gips på ena sidan och andra ska kaklas så där ska lämplig våtrumsskiva upp. Ska vi ha CC-300 på väggen då? Vi har 1200-gips så 450 är inte ett alternativ för oss.
Hur väljer man regelavstånd vid dörröppningar och andra ställen där vanliga CC inte går att hålla? Om man har samma CC som övriga väggen så kommer det väl "saknas" halva regelbredden skivmaterial inåt dörröppningen om skarven kommer vid dörröppningsregel, vilket verkar smidigt. Tittar man på denna beskrivningen så verkar de vilja att man skarvar ovan dörren och då kapar bort en massa material istället. Verkar osmidigt men det är kanske så man måste göra?
Tips emottages tacksamt.
/Ola
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
En vanlig dörröppning är 900x2100. Dörrfoder överlappar ca fyra centimeter, så måttet är inte ristat i sten. Ska du ha dubbla skivor ska du dock gå upp en dimension på reglarna (som alltid ska vara av trä) i dörröppningen, för att ha något att fästa karmskruven i.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Som jag förstår det ska ni bara ha en enkelskiva gips i våtrummet och då är det c/c 300 som gäller. Här kan du läsa om hur du bygger upp en våtrumsvägg hos två olika tillverkare av gips då de har en del egna skivprodukter utöver gipsen. http://www.gyproc.se/g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du/v%C3%A5trumsv%C3%A4ggar/tre+bra+v%C3%A5trumsv%C3%A4ggar och här http://byggsystem.knaufdanogips.se/system/partitions/pt_specialwalls/weet_room/index.html
Över dörren gör ni så att ni mäter c/c 300 från sista reglen innan dörren och till reglen ovanför dörren sen vidare med det måttet tills ni kommit till första reglen på andra sidan dörren. Man måste inte skarva precis mitt i dörren, 100 mm minst innanför brukar man rekommendera läs här ex http://www.norgips.se/montage/vaggar/oppningar-skjutdorrar-horn/index1,204.htm där står att man kan skarva mitt för med skravplåt, dock är det bättre om skarven ligger inne i öppningen då risken minskar att tapeterna spricker.
Över dörren gör ni så att ni mäter c/c 300 från sista reglen innan dörren och till reglen ovanför dörren sen vidare med det måttet tills ni kommit till första reglen på andra sidan dörren. Man måste inte skarva precis mitt i dörren, 100 mm minst innanför brukar man rekommendera läs här ex http://www.norgips.se/montage/vaggar/oppningar-skjutdorrar-horn/index1,204.htm där står att man kan skarva mitt för med skravplåt, dock är det bättre om skarven ligger inne i öppningen då risken minskar att tapeterna spricker.
Tack för snabba och bra svar. Då blir det CC300 på hela klabbet och då känns det även vettigare att skarva ovan dörrar.
Det här fattar jag inte riktigt dock.
Det här fattar jag inte riktigt dock.
Vi kommer regla 45x95 hela väggen men vad ska ökas runt karmarna?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden