Hej,

Mitt första inlägg...
Har sökt på forumet - men inte hittat något som rent konkret tar upp detta.

Sätter upp renoveringsgips - och insåg att bara ena sidan av skivan har en "fals"/dike (dvs. den fals som sitter på den sida som ska sitta utåt - och den fals som man sedan ska skruva fast skivorna i, sätta remsa och sedan spackla)...

Varför har bara ena sidan en fals? Vill självklart inte behöva falsa själv (skada pappret är väl ingen bra ide?).

Nu funderar jag på att vända på skivan och helt enkelt strunta i den falsade sidan - blir bara överdrivet krångligt om jag ska behöva falsa en gipsskiva på drygt 6mm. Tänkte ändå bara spackla skarvarna mellan skivorna och sedan sätta målarväv (eller vad det heter) i hela rummet (eftersom rummets väggar består av en mängd olika material).

Detta borde väl fungera?

Tankar kring detta - är jag helt fel ute?

Stort tack på förhand!

/Anton

Rent spontant så tror jag det är fel på dina gipsskivor. Självklart ska det vara fasning efter båda kanterna.

Som sagt, det låter väldigt underligt om du bara har fals på ena långsidan av skivan, har aldrig sett sådana skivor. Du skall absolut inte vända på skivan, det är viktigt att skivan ligger an ordentligt mot underlaget, vid falsen kommer du ju att få en glipa bakom skivan om falsen ligger innåt.

Är det möjligen så att dina skivor har kapats på längden så att ena fasen är bortkapad?

Självklart går det att spackla även utan fals (man måste ju göra det på kortsidorna), men det är mycket svårare att få det att se jämnt ut.

Du skall sätta en pappremsa (inte glasfiberremsa) i skarvarna och spackla över, det är en viktig del av hållfastheten på väggen. Om du bara spacklar över skarvarna utan remsa under spacklet så spricker det upp i skarvarna.

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

En "liten" detalj jag glömde nämna är att renoveringsskivorna monteras på 15 mm plywood inte på reglar (plywooden är fäst på reglar). Detta för att skapa ett stabilare underlag samt för att med gipsskivornas hjälp få ett jämnare underlag gentemot resten av rummets väggar.

Spelar det då lika stor roll om vi sätter skivorna åt "fel" håll?

En skiva har redan satts upp med skarven/falsen inåt mot plywooden (dvs. åt fel håll) - är det OK att ta ned skivan och sätta upp den rätt, eller är skivan förbrukad genom att skivan redan har borrhåll?

Tack igen!

Tackar för alla svar - det var nybörjarförrviring som spökade...

Vi satte som tur var upp skivorna rätt från början, dvs. med "finsidan" in mot rummet.
Skivorna var inte defekta - däremot var inte falsen så tydlig på alla skivor, utan framträdde först när man började skruva fast dem i underlaget. Då trycktes pappret på plats och falsen trädde fram.

Jag antar att falsen syns bättre från början på tjockare skivor?

Än en gång - tack för hjälpen!

(skivorna köpte vi för övrigt från Bauhaus i Stockholm)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.