Hejsan!

Jag har ett hus från tidigt 50-tal.
Nu håller jag på att renoverar mitt "master bedroom", o kommer därmed att glesa taket och sätta kortplank o gipsa alla väggar, byta fönster och altandörr osv osv osv...
Men, ska jag plasta ytterväggarna och tak eller ej?

Kan ni förklara varför jag borde/inte borde göra det?

Och om jag borde göra det, finns det någon bra sida som man kan läsa om exakt HUR man ska plasta?

(bifogar en liten simpel ritningskarta över husets planer...)

Jättetacksam för svar!
Mvh
Simon

• Renoveringskarta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plast hindrar ju den fuktiga inomhusluften att gå in i väggar och upp på vinden och ställa till med mögelangrepp på isolering etc.. Så långt är det ju bra. Men om du BARA plastar sovrummet så gör det inte så himla mycket nytta. Har du däremot planer på att fortsätta renovera resten av huset också, så skulle iaf jag plasta.
Sedan måste man ju lösa bortforsling av den fuktiga luften i rummet på ett bra sätt också (troligen förbättrad ventilation av något slag).

• Gilla
Jaaaka
  • Laddar…
Jag skulle plasatat taket, men inte väggar och samtidigt se till så att väggar var diffusionsöppna(det heter väl så?) och ej fuktkänsliga.
Kan egentligen inte förklara varför och jag är absolut ingen expert, men att täta huset/stänga in fukten säger sig själv att det kan ge problem.

Bästa försäkringen är en billig väderstation med några externa mätpunkter som anger fuktighet.

sblixten skrev:
Kan egentligen inte förklara varför och jag är absolut ingen expert, men att täta huset/stänga in fukten säger sig själv att det kan ge problem.
Nix, det säger sig inte själv. Det är en vanlig missuppfattning att man "stänger inne fukt", men det är inte alls det det handlar om. Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. Om denna varma luft kan ta sig in i isoleringen når den så småningom den punkt där det är så pass kallt att fuktigheten kondenserar. Det medför i sin tur en blöt isolering. Är det tillräcklig kallt blir det djupfryst isolering.

sblixten skrev:
Bästa försäkringen är en billig väderstation med några externa mätpunkter som anger fuktighet.
En väderstation är kul, men den har ingen funktion att fylla i det här sammanhanget.

Tack för era svar!
Andersmc verkar mer säker på sin sak, no offense till er andra! :P

Som sagt, huset är ju från tidigt 50-tal, vad skulle ni rekommendera? (Vill gärna höra sk. "expertråd")
Jag går ju i den tanken, att det är inte plastat idag, huset verkar inte må dåligt, varför då börja plasta?
Enda rimliga jag kan tänka mig är väl kanske upp mot vinden.. men samtidigt, why?

Taket är byggt som så:
Råspont->Bjälklag med sågspån som isolering->råspont->vind
Med andra ord, det ligger råspont som golv på vinden....

Shit, jag vet inte vad jag ska göra...

Nackdelar med PLASTA?
"Stänga in fukten" kan jag väl köpa till en liiiten del, men samtidigt, huset är ju självventilerat... borde inte fukten följa med ut då?

hmm....

Nej, jag är ingen expert (no offense taken), men de allra flesta har fuktigare inomhusklimat i sina gamla hus idag, än vad det var när husen byggdes. Några skäl:

- Vi använder badrummet i högre utsträckning
- Vi har fler fuktskapande maskiner (diskmaskin mm)
- Vi har bytt uppvärmningssystem från ved eller olja till elpanna eller värmepump.
- Vi har gjort huset tätare med tätningslister, nya fönster, tilläggsisolering mm.

Så länge den fuktiga luften kan ventileras bort och inte tillåtas kondensera i isoleringen, så går det bevisligen bra utan plast.

andersmc skrev:
Nix, det säger sig inte själv. Det är en vanlig missuppfattning att man "stänger inne fukt", men det är inte alls det det handlar om. Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. Om denna varma luft kan ta sig in i isoleringen når den så småningom den punkt där det är så pass kallt att fuktigheten kondenserar. Det medför i sin tur en blöt isolering. Är det tillräcklig kallt blir det djupfryst isolering.
Det borde betyda att bästa sättet är att plasta och se över ventilation.
Det man vill är att slippa se över ventilationen och förlita sig på grundkonstruktionen, men då kommer man kanske inte undan den biten?

andersmc skrev:
En väderstation är kul, men den har ingen funktion att fylla i det här sammanhanget.
Det jag avsåg var att man kunde ha mätpunkter mitt inne i väggen mellan isoleringsskikten, men jag blir osäker nu om det ger en varning eller ej?

Att börja plasta i konstruktioner som inte haft det innan är något jag funderat på och fått olika råd kring. Min gamla byggmästare plastar aldrig nuförtiden vid tillbyggnader och renoveringar, endast vid nybyggen. Han menar att det är viktigare att väggarna blir täta,och vid min senaste renovering så hoppade vi plasten helt och körde glasfiberisolering, OSB, vindväv och sist gips. Kan nämna att jag har frånsluftsventilation med friskluftsventiler i fönstren.

Jag har oroat mig lite för vad som kan hända och försökt hitta info.
ex http://www.ekofiber.se/images/stories/eva_sikander_pa_sveriges_provnings.doc

Ekofiber talar lite i sin egen sak så jag vet inte om de bara lyfter fram sånt som talar för deras produkt, de hanvisar också till BBR "I nya BBR är kravet att det inre tätskiktet ska vara fem gånger tätare än det yttre i vägg och tio gånger tätare i tak"
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf

Detta har jag inte själv hittat i BBR dock.

Om jag ska vara ärlig, så blir jag bara mer o mer konfunderad =/
Men tror faktiskt jag tar o skiter i plasten...
finns det något mellanting? som inte är så 100% fukttät?

För som jag ser det, så plastar jag o bytar fönster o så (vilket är planen) så är risken ganska stor att jag kommer få för tätt hus inifrån...
Vilket kommer sluta med att man kanske få göra mer ventilation osv...
vilket kommer bidra med mer kostnader och mer arbete...
eller har jag fel?

Mikael_L
Din fråga är ett sånt där typiskt "svårt läge".
Att skippa plast, nä inge bra ...
Att plasta, men inte få plast överallt + tätt överallt, nä inge bra.

Själv skulle jag nog inte plasta ifall jag inte sätter plast precis överallt.

Nu bygger jag nytt, och då är det lätt att få dit plast överallt och riktigt tätt, jag kommer troligen t.o.m köpa en täthetsmätning för att kontrollera att jag lyckats bra. Då blåser man in luft så det blir övertryck i hela huset och sen mäts det hur mycket som läcker ut vid det övertrycket.

Ditt hus kan förmodligen klara sig rätt bra utan plast ifall du ser till att ha ordentlig ventilation och undertryck i alla delar av huset. Övervåningen brukar vara svårast att få undertryck i.
Så sätt in mekanisk frånluft, t.ex. PAX-fläktar i badrummen och kök och tvättstuga, eller någon annan ventilation som suger ut luft ur huset.

Du sa precis vad jag behövde höra! Tack!
Det blir ingen plast, men paxfläkt/frånluftsfläkt har jag i badrummet på andra våning....
sen har jag ju ventiler i 1 rum till som är frånluft som går i murstocken...
har tilluft i varje rum i källaren plus 2st på 1 våning...
kanske kommer öppna upp för min portabla AC som jag kommer ha i sovrummet så den blåser UT varmluften under sommaren (står på under ALLA sovtimmarna långt in på hösten o väldigt tidigt vår)

Tror ni det hjälper att sätta ventiler upp till vinden? Så det går med självdraget upp dit? för där uppe så sitter det ju ventiler i var ända på huset för ventilation...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.