1 579 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förankra råspont i tak?
Jag har ett tak på undervåningen som består av 22 mm råspont närmast takreglarna (cc 60) som sitter fast i dessa med tunn dyckert. Utanpå råsponten sitter tunn 6 mm gips som spacklats och målats. Jag planerar nu skruva upp dubbla lager 13 mm gips i taket för att bättra på ljudisoleringen mellan våningarna eftersom detta inte kan göra från ovanvåningens golv pga flera skäl.
Jag planerar förankra befintligt tak i takreglarna med långa skruv så att de klarar vikten från gipsen. Problemet är att jag inte kan se hur råsponten sitter bakom befintlig gips.
Reglarna kan jag lokalisera med en regelkännare som arbeter med ultraljud och sen markera på gipsen. Hade jag kunna se råsponten skulle jag dragit i 1 rejäl skruv i mitten på var 4-5:e råspont vid varje takregel. Eftersom jag inte ser råsponten kan jag inte avgöra var i sidled jag sätter den. Maximal otur innebär att jag träffare skarven.
Hur kan jag lösa detta? Ska jag skära/fräsa fram ett spår i nuvarande takgips längs takreglarna för att sen kunna sätta de långa skruvarna i mitten på råsponten eller vågar man skruva i förankringsskruvarna på måfå längs takreglarna?
Jag planerar förankra befintligt tak i takreglarna med långa skruv så att de klarar vikten från gipsen. Problemet är att jag inte kan se hur råsponten sitter bakom befintlig gips.
Reglarna kan jag lokalisera med en regelkännare som arbeter med ultraljud och sen markera på gipsen. Hade jag kunna se råsponten skulle jag dragit i 1 rejäl skruv i mitten på var 4-5:e råspont vid varje takregel. Eftersom jag inte ser råsponten kan jag inte avgöra var i sidled jag sätter den. Maximal otur innebär att jag träffare skarven.
Hur kan jag lösa detta? Ska jag skära/fräsa fram ett spår i nuvarande takgips längs takreglarna för att sen kunna sätta de långa skruvarna i mitten på råsponten eller vågar man skruva i förankringsskruvarna på måfå längs takreglarna?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Du kan också lägga läkt 21x70 alt 28x70 30cm cc, denna drar du fast ordentligt och då spelar det ingen roll att du träffar i skarven. Det bygger lite mer, men luftspalten som bildas hjälper också till att dämpa ljud och du kan dra lite extra el i utrymmet.
Klicka här för att svara