Då jag ganska snart ska sätta igång med att bygga garagestommen
som bli 7m x 11m och kommer att vara själv för det mesta tänkte jag
köra med dubbel syll och hammarband samt att bygga väggen i sektioner
på max 3m x 2,5m jag klarar lyfta ensam. Dubbel syll mest för att jag tycker
det vore pra med en tryckad syll längst ner- Dubbel hammarband för att
få ihop dom enstaka väggsektionen efter lyft.

Någon som gjorde så ?
Erfarenheter ?
Tips ?

MvH
Hobbit

Beroende på dimensioner på ditt tänkta hammarband, så skulle jag hellre ta en grövre planka istället för två klenare, då får man in mer isolering.
Samt, om du tänker modulmässigt, så kan du se till att du får takstolarna hyffsat mitt på stolparna i väggen.
Ligger man mitt över stolpen behövs i princip ingen stående planka i hammarbandet.

Angående den tryckta syllen så är jag tveksam, vad har du för grund? Isolerad platta på mark?
Isåfall skippa den tryckta syllen. Du skall använda syllisolering/syllskydd, finns lite olika varianter, googla.

Mikael_L
Dubbel syll verkar befängt.
Vill du ha tryckt virke där så har du syll av tryckt, punkt. De stående reglarna går ju lika bra att fästa i tryckt syll om otryckt.
Ofta undviker man tryckt syll, då den avger dålig lukt om den blir fuktig. Så det är bättre att fuktsäkra syllen, och då behövs inte tryckt virke längre.

Dubbla hammarband vill du ha för att sätta samman sektionerna (mha överlapp), om jag fattar dig rätt?
Det skulle jag inte heller göra, ger bara mer köldbrygga och högre virkeskostnad och mer byggjobb, utan jag skulle nöjt mig med att spika ihop med en laskbräda och/eller spikplåt, eller satt bärlina under hammarbandet och ev skarvat omlott bärlina/hammarband.

När jag byggde garaget struntade jag faktiskt i hammarbandet helt och hade endast bärlina istället, på inrådan av en snickarkompis (mindre köldbrygga).
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html#62

Ja det var ju mina åsikter, det är nog inte lika med alla andras åsikter ... :cool:

Mikael_L
JOW skrev:
Samt, om du tänker modulmässigt, så kan du se till att du får takstolarna hyffsat mitt på stolparna i väggen.
Ligger man mitt över stolpen behövs i princip ingen stående planka i hammarbandet.
Ja inte ens "i princip" utan "det behövs inte", helt enkelt! :D

Fast det var nog lite väl katagoriskt sagt... om bärlinan har någon annan hållfasthetsmässig funktion, t.ex. bära bjälklaget i ett mellanbjälklag, så finns det lite andra laster än takstolarna att ta hänsyn till. :)

Jag vet en som planerade ett stugbygge - liten stuga som skulle slås upp där det saknades el och allt annat - och under tidspress.
Han tänkte göra väggmoduler 1,2 meter breda, där mittenregeln var en vanlig 45mm tjock och de på var sida var en 22mm planka. Och vid montaget tänkte han bara skruva ihop de 22mm plankorna mot varandra med en bunt skruv och lite PUR-tejp mellan. Skulle alltså bli 45 mm brett då.

Vill man att hammarbandets stående planka ska hålla ihop modulerna, eller att den behövs av någon annan orsak så kan den sättas i efter att man rest upp modulerna.

Jag kanske uttryckte mig fel (glömde syllskyddet som enligt mig är ju en självklarhet)
Bifogar därför en enkel skiss (grön = väggsektion)

Nu framgår mina tankar bättre hoppas jag

Mikael_L
Jag skulle allra troligast inte gjort så. Tycker det verkar vara en rätt dålig lösning.

Hur breda sektioner tänker du göra?
Hur klara tänker du göra dom? Invändiga skivor? isolering?, plast? ytterpanel?

Varför ska du låta göra en k-ritning (betala för!) ?

Mikael_L skrev:
Jag skulle allra troligast inte gjort så. Tycker det verkar vara en rätt dålig lösning.

Hur breda sektioner tänker du göra?
Hur klara tänker du göra dom? Invändiga skivor? isolering?, plast? ytterpanel?

Varför ska du låta göra en k-ritning (betala för!) ?
Försök lyfta en 2,5 x 11 stomme (väger ju bara 380kg i runda släng) HELT ENSAM !!!
Då verkar lösningen inte längre lika dålig - eller hur !!
Det gäller förresten bara stommen utan invändig eller utvändig beklädnad eller isolering.
3,8kg per lpm 45x145 regel
4 sektioner á 2400 och en á 1400 skulle nog göra susen och väga runt 70kg/styck
Och K-ritning FINNS REDAN så hela problemet är "bara" att dela upp en 380kg vägg
som är 11m lång i hanterbara sektioner.

Och nej jag kan inte ringa grannbonden med traktor eller hyra kranbil eller göra
något annat lustigt - som att hyra ett gäng polaker........ :D

Mikael_L
Hobbit skrev:
Försök lyfta en 2,5 x 11 stomme (väger ju bara 380kg i runda släng)
45x220 -reglar?

Jag är ju inte yrkessnickare, men bygga moduler utan att sätta nåt på utsidan eller insidan ser jag ingen vinst med. Då kan man ju lika gärna bygga det på plats.

Men med panel på osv så blir det ju en annan femma, då har man gjort lite jobb enklare, när väggen ligger ned.

Du får inte använda tryckt virke i stommen. Den delen av syllen kan du stryka med en gång.

andersmc skrev:
Du får inte använda tryckt virke i stommen. Den delen av syllen kan du stryka med en gång.

just ja :

:D:D:D:D:D:D

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4506

även träguiden har fel :

"Om syllen utförs av impregnerat virke ska den vara i träskyddsklass NTR/A eller NTR/AB och ska ha högst 18 % fuktkvot vid inbyggnadstillfället. Impregnerad syll bör även fuktavskiljas mot oimpregnerat virke till exempel stående träreglar."

:P

Mikael_L
Har du absolut ingen möjlighet att få en extra hjälpande hand under dagen för stomresningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.