Hej,
mitt första inlägg i det här forumet, har läst mycket och hittat mycket bra, tack!
Jag har tänkt att bygga ett litet tak ovanför en köksö, det är rätt högt i tak i köket, ca 4,5 meter. Det finns bifogat en skiss hur jag har tänkt.
Vad tror ni man ska köra för materialval för en sån lösning, någon slags metallstolpe gissar jag? Vart kan man tänkas beställa sånna saker? (jag bor i stockholm). Kommer det att hålla? Fläkten som hänger i "taket" väger ca 23 kg. Kom gärna med tankar och funderingar om lösningen
..
Mvh
Niklas
mitt första inlägg i det här forumet, har läst mycket och hittat mycket bra, tack!
Jag har tänkt att bygga ett litet tak ovanför en köksö, det är rätt högt i tak i köket, ca 4,5 meter. Det finns bifogat en skiss hur jag har tänkt.
Vad tror ni man ska köra för materialval för en sån lösning, någon slags metallstolpe gissar jag? Vart kan man tänkas beställa sånna saker? (jag bor i stockholm). Kommer det att hålla? Fläkten som hänger i "taket" väger ca 23 kg. Kom gärna med tankar och funderingar om lösningen
Mvh
Niklas
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej igen
efter att ha kollat med en smidesfirma om konstruktionen ovan sa de att det skulle böjja sig med rostfritt stål.
Då tänkte jag att man skulle kunna ha taket helt iklätt i gipsskivor och lite rejälare balkare inuti. Jag kollade lite hur man beräknar om det kommer bli permanent nedböjning med formler från det hör inlägget: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html .
Uträkningarna ser ut såhär med två limträbalkar 42mm x 90mm:
trädensitet är satt till = 500kg/m^3
Utbredd last:
(5 * q * L^4) / (384 * E * i)
q = kraft - N/m
L = längd - m
E = Elasticitetsmodul - Pa - N/m^2
i = Tröghetsmoment
kraft av egenvikt = b * h * L * trädensitet * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kraft från gipsskivor = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N
q = egenvikt + gipsskivor
i = (b*h^3) / 12 =
b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2
(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m
Punktlasten:
(q * L^3) / (48 * E * i)
q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N
(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m
Det blir alltså totalt en nedböjning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m
Det får inte överstiga som jag förstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Vilket det alltså klarar.
Vad tror ni om den uträkningen, är det mer som man måste ta hänsyn till? Det är ju ingen superbärande konstruktion som ska hålla upp ett helt tak med en massa snö på, men bör jag kolla med en konstruktör ändå för säkerhets skull?
Hållfasthetsvärden för limträ har jag fått från: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
En fråga dock, ska man ta elasticitetsmodul för parallellt med fibrer eller vinkelrätt mot fibrerna? Det är ju rätt stor skillnad...
Mvh
Niklas
efter att ha kollat med en smidesfirma om konstruktionen ovan sa de att det skulle böjja sig med rostfritt stål.
Då tänkte jag att man skulle kunna ha taket helt iklätt i gipsskivor och lite rejälare balkare inuti. Jag kollade lite hur man beräknar om det kommer bli permanent nedböjning med formler från det hör inlägget: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html .
Uträkningarna ser ut såhär med två limträbalkar 42mm x 90mm:
trädensitet är satt till = 500kg/m^3
Utbredd last:
(5 * q * L^4) / (384 * E * i)
q = kraft - N/m
L = längd - m
E = Elasticitetsmodul - Pa - N/m^2
i = Tröghetsmoment
kraft av egenvikt = b * h * L * trädensitet * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kraft från gipsskivor = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N
q = egenvikt + gipsskivor
i = (b*h^3) / 12 =
b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2
(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m
Punktlasten:
(q * L^3) / (48 * E * i)
q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N
(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m
Det blir alltså totalt en nedböjning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m
Det får inte överstiga som jag förstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Vilket det alltså klarar.
Vad tror ni om den uträkningen, är det mer som man måste ta hänsyn till? Det är ju ingen superbärande konstruktion som ska hålla upp ett helt tak med en massa snö på, men bör jag kolla med en konstruktör ändå för säkerhets skull?
Hållfasthetsvärden för limträ har jag fått från: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
En fråga dock, ska man ta elasticitetsmodul för parallellt med fibrer eller vinkelrätt mot fibrerna? Det är ju rätt stor skillnad...
Mvh
Niklas
Redigerat:
42x90 är antagligen ingen limträbalk. Det är en vanlig regel....
Sen undrar jag vad det är för rostfri balk du skall ha som böjer sig med en last på 25-30 kg på mitten? Skall den inte vila på stolparna å sen va infäst i väggen till vänster?
Sen undrar jag vad det är för rostfri balk du skall ha som böjer sig med en last på 25-30 kg på mitten? Skall den inte vila på stolparna å sen va infäst i väggen till vänster?
Hej,
Ja precis, den ska vara fastsatt inuti väggen... jag trodde också det skulle hålla. Jag sa att jag ville ha en offert på rostfria balk/rör med något lämpligt standardmått. Ska kolla mer med det...
Angående trädimensionen har jag fått från det här dokumentet med limträstandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Tack för inputten.
/Niklas
Ja precis, den ska vara fastsatt inuti väggen... jag trodde också det skulle hålla. Jag sa att jag ville ha en offert på rostfria balk/rör med något lämpligt standardmått. Ska kolla mer med det...
Angående trädimensionen har jag fått från det här dokumentet med limträstandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Tack för inputten.
/Niklas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
