Mät båda såklart, och talmeter duger inte, skjutmått kan fungera, men eftersom du måste mäta så många gånger så är risken att du får för stora variationer där du "skarvar" mätningarna, så jag tycker du ska göra som proffsen gör, mät med tidtagarur och laser, du får vara rätt snabb i fingrarna dock eftersom det är rätt kort sträcka :)

Mikael_L
1. Sterling OSB klass 3, 2442 mm
2. OSB okänt märke men klass 3 enligt min bygghandlare 2442 och en halv mm.

Båda mätt för hand med okalibrerat Byggmax 5-meters måttband (för 10:-, hela huset är byggt med sådana måttband :x).
Temp ca 15gr, luftfuktighet okänd, men gissningsvis kring 50% rH med tanke på utonhustempen.
Fuktkvot i OSB okänd, men förmodligen motsvarande ca 50%rH, dvs lågt, kanske kring 10%
thumbnail.asp

Redigerat:
  • Haha
Dan M
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag tror att du har rätt, att 244cm kommer ifrån 96".

JOW skrev:
Ja, gipset är 250, osb är 244, så det saknas lite... Så jag har sågat remsor av osb och satt högst upp...
var köper Du gips? jag använder 270, = passade bäst till mitt hus, = 4:2 m i högsta delen. Tyckte bara det verkade jobbigt att skarva, när det finns skivior som passar, men här i Skåne bygger vi med enkelgips och endast detta.

Ja, i garaget fick det bli 240 cm takhöjd, därmed köpte jag 240's skivor dit. I huset 250cm så då var det ju bra med 250's skivor... Det var alltså osb jag klankade på :)

12 mm plyfan är 244 men tar man 18mm å uppåt så är den 240...
varför kortla för den lilla remsan? lägg den i botten å ställ den stora skivan på....
mvh
estwing

Ja, jag har inte kortlat bakom remsan, däremot när jag skruvade gipset så drog jag en i remsan och en i stora skivan, alltså på halva halva bredden av gipsskivan.

korrekt!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.