Hej på er!

Jag håller på med en liten byggnation där jag använder just T-vind Super som vindduk utanpå stommen.
Den ska ju enligt beskrivningen funka som ett tillfälligt väderskydd och stå emot regn och blåst skapligt. Denna helgen har det både blåst och regnat men på vissa ställe har det fuktat igenom duken och reglarna bakom har blivit blöta.
Så till min fråga, hur vattentät ska duken vara? Är det så illa att duken blåst sönder och det är byte som gäller?

Första inlägget för min del, jag har dock hängt här ett bra tag och vet att det finns gott om kunnigt folk så jag hoppas på lite svar.

Lite vanligt regn och blåst håller den för, men inte den typ av oväder som det är i kväll. Då blåser regnet igenom duken, eller duken blåser sönder.

Tack för svaret!

Okej, så att det blåser igenom lite vatten nu behöver inte betyda att duken är kass och måste bytas, så länge den inte blåser "sönder" riktigt då förstås.

Mikael_L
Ser den hel ut efteråt så kan du nog med minst 99% säkerhet fortsätta använda den. Jag skulle inte tvekat.
Det du råkat ut för är troligen att vinden skapat tillräckligt vattentryck för att få vatten genom duken, det är ju ingen gore-tex-duk precis.

Solljus är antagligen T-vind's största fiende, så låt den helst inte stå öppen flera månader under värsta sommarsolen.

Välkommen till forumet. :)

Tack för svaret Mikael!

Kul att du svarade då jag följt ditt / dina projekt här, det har varit bra inspiration inför mitt bygge!

Då håller vi tummarna för att huset står kvar i morgon, för nu viner det i knutarna här!
Får köra en ordentligt inspektion av duken om den är kvar :O, syns inga skador så hoppas vi den är duglig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.