1 569 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
hur ska jag göra egentligen
Såhär är det ska sätta in 6 stycken fönster med måtten 10x21 och dessutom en pardörr med måtten 15x21 och en enkeldörr 10x21 helglasade på en vägg, som mäter 9.2 meter. Hur ska jag göra för att få det hela stabilt med limträbalkar osv, kan någon hjälpa mig. Jag bifogar en planritning så ni förstår bättre vad jag menar.
Antar att det är en befintlig vägg.
Först skall du stämpa upp den så att du kan göra plats för dina fönster m.m, men i princip blir det en temporär regelvägg 10-20cm in i rummet. Viktigt att säkra den i sidled så att den inte viker sig.
Sedan har du två alternativ (då det inte finns reglar mellan fönster)
1) en limträbalk ovan varje sektion med limträstolpar ned till syll eller vad det nu är under. Du får kolla på moelvens sida för beräkning av dimension, men max 30cm i höjd om du skall få in den under takstolen.
2) regla upp utrymmet som vanligt ovan fönstrena, limma en plyfa på båda sidor och använd bågarna som "reglar" genom att palla upp emellan så att regelverket vilar där fönstrena sitter ihop (ej över glasdelen).
Oavsett hade jag nog ändå sett till att få ut en hantverkare. Det fixar detta ganska snabbt och de kan mer på plats se vilken lösning som funkar, eller en kombination av de båda.
Först skall du stämpa upp den så att du kan göra plats för dina fönster m.m, men i princip blir det en temporär regelvägg 10-20cm in i rummet. Viktigt att säkra den i sidled så att den inte viker sig.
1) en limträbalk ovan varje sektion med limträstolpar ned till syll eller vad det nu är under. Du får kolla på moelvens sida för beräkning av dimension, men max 30cm i höjd om du skall få in den under takstolen.
2) regla upp utrymmet som vanligt ovan fönstrena, limma en plyfa på båda sidor och använd bågarna som "reglar" genom att palla upp emellan så att regelverket vilar där fönstrena sitter ihop (ej över glasdelen).
Oavsett hade jag nog ändå sett till att få ut en hantverkare. Det fixar detta ganska snabbt och de kan mer på plats se vilken lösning som funkar, eller en kombination av de båda.
´pbengtsson skrev:Antar att det är en befintlig vägg.
Menar du att limträbalken bör vara 30 cm hög? Ska jag ta en stolpe på utsidan av varje fönstersektion och sedan ytterligare en på varje sida av pardörren och därefter låta limträbalken vila på dessa stolpar?
En balk över 4m sektionen, en över 3,2m sektionen (limträbalkar finns upp til 12m, så en hel över hela kan funka, men då får du ha den hemkörd). En 90x90 stolpe i varje ände och en eller två 90x90 i mitten beroende på krav på upplägg och en eller två balkar.
Det finns ex 90x270/315 balkar, men om de räcker får du kolla med moelvens beräkningsprogram eller träguiden, dessa beräknar även dimension på stolparna.
Men utan att ha räknat borde det landa på dessa dimensioner.
Men var noga med att det finns något under som tar upp kraften från stolparna.
Det finns ex 90x270/315 balkar, men om de räcker får du kolla med moelvens beräkningsprogram eller träguiden, dessa beräknar även dimension på stolparna.
pbengtsson skrev:En balk över 4m sektionen, en över 3,2m sektionen (limträbalkar finns upp til 12m, så en hel över hela kan funka, men då får du ha den hemkörd). En 90x90 stolpe i varje ände och en eller två 90x90 i mitten beroende på krav på upplägg och en eller två balkar.
Kan man inte köra med en lång limträbalk över hela och så en stolpe i varje ände och sedan på varje sida av pardörren? Kan jag sätta fönsterkarmarna mot varandra?
Jag hade gjort följande:
Om du kan få in en stående 45 X 95 mellan varje fönster (alltså glipa på 45mm mellan fönstren) så kan du ju strunta i limträbalkar! lägg istället in en bärlina av 45 x 170 (beroende på takhöjd) under hammarbandet.
och gärna dubbla 45 x 95 på dörrens sidor.
Om du kan få in en stående 45 X 95 mellan varje fönster (alltså glipa på 45mm mellan fönstren) så kan du ju strunta i limträbalkar! lägg istället in en bärlina av 45 x 170 (beroende på takhöjd) under hammarbandet.
och gärna dubbla 45 x 95 på dörrens sidor.
Med en hel bör det räcka med en stolpe på mitten.
Sätter du ihop fönstren så skall de också skruvas uppåt och någon osynlig nedåt (tänk att en karm är som en vertikal regel för det andra fönstret), och tänk på att karmarna inte är 100cm breda utan snarare 98 cm så öppningen inte görs ex 4m, blir lite väl mycket glipa längst ut.
Är det pga platsbrist eller estetiska skäl du vill ha karmarna ihop? annars är det enklare med en stående regel mellan varje fönster.
Sätter du ihop fönstren så skall de också skruvas uppåt och någon osynlig nedåt (tänk att en karm är som en vertikal regel för det andra fönstret), och tänk på att karmarna inte är 100cm breda utan snarare 98 cm så öppningen inte görs ex 4m, blir lite väl mycket glipa längst ut.
Är det pga platsbrist eller estetiska skäl du vill ha karmarna ihop? annars är det enklare med en stående regel mellan varje fönster.
Om du räknar lite påt så får du se. en inbyggd 2,4m hög 45 x 95 regel c24 kvalite klarar drygt 2ton.
Går man sen upp till 45 X 120 så fixar den 3,9 ton.
Och du vet hur många reglar som går in.
Sen behövs bara takets vikt.
Går man sen upp till 45 X 120 så fixar den 3,9 ton.
Och du vet hur många reglar som går in.
Sen behövs bara takets vikt.
daugaard skrev:
Men hur räknar man om man skulle ha limträstolpar på varje sida av alla fönstren och sedan ytterligare en på varje sida av pardörren och så limträbalk som ligger ovanför alltihop.
Klicka här för att svara