2 731 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur mycket isolering i ej värmd gäststuga/bastu?
Jag ska bygga en 15m2 fristående bastu med övernattningsmöjligheter i relaxen för gäster. Den ska normalt inte vara uppvärmd på vintern men det ska vara möjligt att snabbt värma för gäster och då får det gärna vara lätt (billigt) att hålla värmen sedan. Jag funderar att isolera 15cm i väggar och 30cm i taket men undrar då över om det blir fuktproblem då. Orsak vet jag inte mer än att jag hört någongång om risken med att isolera för mycket. Tanken är att ha antingen gips alternativt asfaltboard ytterst under ytteväggspanelen och sen reglar med isolering och så tjärpapp (eller annat vindskydd som andas) och så träpanel eller möjligen gips och tapet.
Finns det någon nackdel att isolera 15cm (förutom kostnaden då)? Borde jag nöja mig med 10cm?
Jag planerar gjuten platta med golvvärme och braskamin och vedspis i bastudelen.

Finns det någon nackdel att isolera 15cm (förutom kostnaden då)? Borde jag nöja mig med 10cm?
Jag planerar gjuten platta med golvvärme och braskamin och vedspis i bastudelen.
Jag tror inte mängden isolering ger någon speciellt förhöjd risk för fuktproblem. Sådana problem handlar nog om andra saker.
Däremot är kanske 15+30 lite overkill i ett utrymme som nästan aldrig ska värmas upp.
Jag har 70mm i väggarna, 135 i golvet och 120mm i taket på friggan.
Den kommer definitivt aldrig få bli permanentuppvärmd med denna blygsamma isolering, det krävs minst 1000W för att ge en dräglig temp vid -20°C utomhus.
Har du inga problem med kostnad och "slöseri" av tillåten byggyta så kör du på din plan, annars kan du säkert nöja dig med, säg 120mm i väggar, 145 i tak och något lämpligt i golv (120-170).
Tillför du ingen fukt i din friggebod när den inte är uppvärmd så händer det egentligen inte så mycket. Sätt dit en torrboll om du är mycket orolig.
Däremot är kanske 15+30 lite overkill i ett utrymme som nästan aldrig ska värmas upp.
Jag har 70mm i väggarna, 135 i golvet och 120mm i taket på friggan.
Den kommer definitivt aldrig få bli permanentuppvärmd med denna blygsamma isolering, det krävs minst 1000W för att ge en dräglig temp vid -20°C utomhus.
Har du inga problem med kostnad och "slöseri" av tillåten byggyta så kör du på din plan, annars kan du säkert nöja dig med, säg 120mm i väggar, 145 i tak och något lämpligt i golv (120-170).
Tillför du ingen fukt i din friggebod när den inte är uppvärmd så händer det egentligen inte så mycket. Sätt dit en torrboll om du är mycket orolig.
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Som Mikael skriver så tycker jag att du överdimensionerar och du ska väl max värma 8-10m2 av utrymmet?
Så runt hela relaxdelen skulle jag hålla mig till 95mm (alt 120mm).
Väljer du att gjuta platta vilket jag gjort till en gäststuga på 16m2 så lägger du där 2*100mm cellplast.
I taket så räcker det med 120-145mm isolering. Med ryggås mindre då du ska ha en luftspalt, med vanligt innertak är det bara att fylla på lämplig mängd men 145-195mm blir i ditt fall välisolerat.
Du stjäl utrymme invändigt i en så pass liten stuga som 15m2 genom att bygga för tjocka väggar. Det blir ganska trångt när man får möblerna på plats, så är du inte tvungen skulle jag valt 95mm reglade väggar.
Jag rekommenderar inte att använda bastudelen som boutrymme då det trots allt blir en del lukt från bastun och vedeldandet.
Så runt hela relaxdelen skulle jag hålla mig till 95mm (alt 120mm).
Väljer du att gjuta platta vilket jag gjort till en gäststuga på 16m2 så lägger du där 2*100mm cellplast.
I taket så räcker det med 120-145mm isolering. Med ryggås mindre då du ska ha en luftspalt, med vanligt innertak är det bara att fylla på lämplig mängd men 145-195mm blir i ditt fall välisolerat.
Du stjäl utrymme invändigt i en så pass liten stuga som 15m2 genom att bygga för tjocka väggar. Det blir ganska trångt när man får möblerna på plats, så är du inte tvungen skulle jag valt 95mm reglade väggar.
Jag rekommenderar inte att använda bastudelen som boutrymme då det trots allt blir en del lukt från bastun och vedeldandet.
Det beror ju på spännvidd och snözon.jakim skrev:
Men en 2,5 meter lång 45x95 i fint brädgårdvirke klarar mer än 1 ton om den är skyddad mot knäckning i veka riktningen.
Vilket betyder att en cc600 reglad sådan vägg klarar drygt 20kN/meter (2 ton/m), och sen är det som regel en vägg på andra sidan huset så det klarar en taklast på 40kN/meter tak räknat i nockens riktning.
Så svar: Din friggebod klarar sig utmärkt med 45x95 i väggarna oavsett snözon och även om du också lägger 4 lager betongtakpannor på varandra.
Men en carport skulle kanske inte klara sig ifall man inte sätter snedsträvor eller likn, som skyddar mot att reglarna knäcks i den lättknäckta riktningen. Men sätter du t.ex. gipsskivor inne så har du stagat tillräckligt i veka riktningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden