A
Anderssan: Hej Insett att jag har problem med mitt garage/carport. Har en hel isolerad platta som delas mellan garage och carport. Det är dock ingen (vad jag vet.. färdigt när jag köpte huset) isolering i betongen mellan carport och garage-delen. Detta gör ju givetvis att det suger ut värme från förråd/garage.. Hur löser man detta på ett vettigt sätt utan att riva hela väggen mellan carport och
0 svar · 978 läst
T
Tompa01: Tackar för tre bra svar. Ska försöka lösa upp limmet och försöka få det rent. Får pröva med lite tapetklister i vattnet och se om det löser bättre, även tipset på Julas billiga tapetångare var bra. Och spikplugg tänkte jag inte ens på, kan vara en sista utväg i kombination med lite gipsmassa. Tackar för er inputt, är bra när den egna hjärnan går i baklås och fastnar i samma
4 svar · 1,4k läst
N
Novisfixaren: Kom på en sak till vad tror du/ni om att använda en sådan här: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08799140 istället för 95x95 regel?
9 svar · 2,6k läst
J
Jan-Å: Jag skulle ha lagt separata slingor, det har vi i alla rum oavsett användningsområde för rummet. Vi har tom 2 slingor i hallen, en ytterst mot dörren och en längre in i huset.
4 svar · 750 läst
H
Hubbe2: Har du rätt längd på mollyn då? Det finns för enkel, dubbel och trippelgips. En för kort molly kan inte expandera då vingarna hamnar i hålet. å brukar de rotera istället. /C
12 svar · 37,9k läst
·
A
andersmc: Om du menar vanliga klädselbrädor som är sådär 20-22 mm tjocka kan du säkert klara dig med cc1200mm. Men jag hade reglat cc600 för att vara på den säkra sidan. Inte för att det inte skulle hålla för tavlor, men för att inte riskera att väggen buktar.
1 svar · 4,0k läst
J
Jobo123: Nu har bauhaus svarat att det är Brandsikring EN 13297. dock ej hittat vad det står för än...
11 svar · 1,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Om du nu vill ha vilda idéer så hörde jag om någon som hade cirkulära stolpar i plexiglas fyllda med vatten och guldfiskar. :wow: Om de var bärande förtäljer dock inte historien.
8 svar · 6,4k läst
N
nedde: Helst ska du vänta 3 månader. Finns annars fix att köpa som man kan använda på en månad gammal betong. Du kan använda flytfix men tror du kommer undan billigare med att flytspackla innan. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
9 svar · 3,1k läst
S
shadowfire: Japps, lär ändå behöva köpa en sådan smygvinkel så får bli det nästa gång jag svänger förbi något byggvaruhus. Emils beskrivning fungerade dock utmärkt, busenkelt ju. Provade på ett ytterhörn med två glespanelbitar, ritade två linjer, backade ut 6cm på varje och mätte upp mittlinjen mellan de två punkterna 6cm ut. Lade pappret i gersågen och ställde in sågen o sedan körde
5 svar · 47,3k läst
·
A
andersmc: Med absolut största sannolikhet trossbottenskiva. Det är sådan man normalt använder till trossbotten.
6 svar · 7,1k läst
M
McGonagall: Hej, lite återkoppling. Efter lite funderande ringde vi kommunens sotare som skickade ut en kille som gjorde en "kartering" och kom med vettiga råd. Efter 1800 pix (det man inte kan får man betala för) blev vi lite klokare. Vet ej om det gäller alla kommuner men hos oss tycks det bara vara RÖKKANALEN som har den här begränsningen på avstånd till brännbart material, dvs det gäller inte
5 svar · 3,6k läst
Michael86
Michael86: Ofta brukar man ju myra upp väggar om vi pratar vanlig villa. Har aldrig sett någon gjuta mer än bjälklagen. Kika lite på http://www.kc-betong.se/page/startsida MVH
1 svar · 940 läst
Matti_75
Matti_75: Varsågod.
6 svar · 2,6k läst
M
matz77: Nån som vet nånstans i Täby eller Åkersberga man kan köpa sig en Screwfinder?
12 svar · 14,4k läst
J
JanneL: [citat] Nej, du kan inte se igenom, men, du ser om det finns en avväxling. Förmodligen har du även tagit bort taklisten och har du tur kan du kanske både se och känna var åsen/bjälken ligger någonstans. Helt tätt är det sällan i gamla hus, med största sannolikhet en springa vid väggen. Kanske ser du även någon spik i kanten som undertaket är spikad med. Då behöver man inte gissa
18 svar · 27,0k läst
·
Y
Yeti 550: Undrar bara varför flytspackel före klinkers, är golvet ojämnt eller är det fel fall på golvet? :S
8 svar · 16,9k läst
E
Elvis69: Du kan med fördel använda stålreglar. Stålreglar kan skarvas, sk boxas, vilket helt enkelt betyder att man trär ihop två stycken. En normal rekommendation är att överlappet skall vara ca 20% av höjden. I ditt fall ca 80 cm som mest. Jag skulle utgå från 3m reglar och köpa några extra att kapa och skarva med. I och med att den längsta regeln också skruvas mot anslutande vägg så
3 svar · 6,0k läst
Anna_H
Anna_H: Att ha en dörröppning är ingen intäkt för att en vägg inte är bärande, man kan ha en avlastande balk över öppningen.
11 svar · 2,0k läst
cubix
cubix: Det går säkert bra att köra cc 45 och plyfa/osb+gips, om dom inte redan blivit så krokiga, vilket de har en förmåga att bli.
5 svar · 8,4k läst
saturnus
saturnus: Du har rätt, färg eller folie är knappast något som står emot vatten eller åverkan/skrap, utan det vill nog till en aluprofil, en u-profil, som finns i de flesta storlekar. Man kan använda en slang i lämplig storlek som man skär upp på längden, och kränger äver kanten..., eller ett VP-rör som man också skär upp på längden......haha, nu har du fått lite tips, detta är
1 svar · 18,7k läst
·
E
eviljava: I källare har man ju ofta fuktvandring så där bör man absolut ha silikatfärg (eller någon annan diffussionöppen färg). Varför färgen i köket har spruckit vet jag inte? Jag har dock målat min murstock inomhus med latexbaserad väggfärg (i dagligt tal: plastfärg) utan problem. Det var Beckers väggfärg. Jag har aldrig jobbat med gipsputs, men med Putsbruk C i källaren tog det
9 svar · 23,0k läst
A
andersmc: Då förstår jag frågan bättre. När du skrev "kapa pärlsoontpanel" så trodde jag att du menade att du skulle såga av vanliga pärlspontade panelbrädor så de blev lagom långa. Men om det du verkligen skulle göra var att klyva en MDF-skiva i 55+5cm så är en cirkelsåg med anhåll jättebra. Men som sagt, om det är en enda panel som ska klyvas och du måste leta efter ditt anhåll, så
17 svar · 18,7k läst
E
EndZone: Tack Rip! Det är en noggrann herre som ritat och byggt huset, det är helt klart, men kunskapen 1981 var ju inte vad den är idag. Det finns som jag ser det, två ordentliga riskkonstruktioner i huset, och det är dessa två uppreglade väggar som jag gärna vill ta ner och undersöka invändigt. Det vore konstigt om inget har hänt där. Nålfiltsmattan har legat sedan 1981, borde man då inte
6 svar · 5,1k läst
ZNK
ZNK: Jag skulle riva bort allt, kolla att det betongrena är i nivå, så att du kan leva med ev mindre lutningar, annars jämna till med flytspackel ell. dylikt. Sen primer, fix, plattor och fog. Tillverkaren har nog bra instruktioner för detta. Glöm inte handskar vid fogning. Det betongrena för att inte bygga in sånt där som kan skapa mögel/problem senare. Fogarna kommer dessutom "andas" fukt.
1 svar · 1,1k läst
R
rolandf68: Lite sent att tacka nu kanske, men jag har varit i skarpt läge nu. Gjorde en enkel mall för att få in det hela i huvudet. Hörnen löste jag på liknande sätt och det blev bra.
2 svar · 16,4k läst
·
S
silvin: Fredells byggvaruhus i Sickla kan tillverka lister på beställning och har flertalet profiler att välja mellan. Kolla med dem.
3 svar · 3,6k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan ta upp ett runt hål. Det är bara plugga och skruva fast fönstret. Jag brukar skruva med 4 st skruv.
5 svar · 2,3k läst
D
Dr Fozz: Hepp, Bauhaus har det inte i lager och tar 1-2 veckor att få hem... Cellplast direkt säljer inte till privatpersoner... Vad jag vill ha är alltså cellplast med lågt lambdavärde, gärna ner mot 0,031... Ingen som har tips om var jag kan få tag på det? Skulle gärna vilja gjuta lite golv på onsdag torsdag för att kunna gjuta klart badrummet på lördag...
1 svar · 994 läst
it-snubben
it-snubben: Alla gipsskivor som sitter original i vårt hus (också -74) är 10 mm. Om så är fallet även hos er så blir i så fall väggens tjocklek 26 mm (10+10+6) och då lär en 24 mm fungera. Men är det inte lättare att bara ta bort det yttre lagret gips och byta det till modern 12.5 mm istället? Alternativt ta bort bägge lagren gips och byta ut mot osb+gips för att få fäste för hatthylla och
2 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.