Byggmaterial & Byggteknik
Forbo: Aha, då är det nog halvt-i-halvt som gäller om du är ute efter en smidig lösning
blob: Jag ringde runt till halva byggsverige, tydligen är det förvtålat först när det är mjukt, alltså som tvål och ska kunna skrapas bort med en spackel. Vårt är benhårt och jag har nu slipat bort det i förebyggande syfte. (Det var inte kul kan jag säga, dammigt). Noterbart också är att tipset om http://www.anozona.com/index.htm var bra. Jäklar vad de kunde sina grejer :)
Sangris: Hur blir det där plåten slutar nere vid takrännan, är det ingen risk att regnvatten kan tränga in på insidan av panelbrädan där? Eller har du tätat med någon byggsilikon e.dyl?
MrPeddaP: Om jag inte minns fel är det troligen södras virke i den regionen och då klassning "byggregel" men blir framöver c14 (har jag för mig) då den förstnämnda utgår på södra.
vojma: Kanske det blir bäst att tillverka något sånt här: http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/List/?prodcat=1855_244
mpl: Hej! Skall sätta in en kamin i huset och ta tilluften från krypgrunden eller utomhus. Oavsett så kommer jag behöva göra ett hål genom golvet och genom blindbotten. Bilden visar blindbotten. Krysset markerar ungefär där hålet skall gå Antar att jag behöver frilägga ca 50x50 cm av blindbotten till arbetsområde (pricka rätt för borr och se var reglar exakt går). Fråga 1: Hur kommer
brajt: Väcker en gammal tråd med frågan om lämpligt varv med leca. Jag har tänkt mig 45+145+45 (45-korslagda). Plattan mäter utvändigt 7,2 m. Jag kommer använda isolerade L-kantelement 400mm höga och golvvärme i plattan med 300mm isolering. Kan man lägga en 9 eller 15cm sten ner eller är 19x19 att föredra?? Leca isolerar ju dåligt men är ju bra att få upp väggen lite!! eller?? Måste
synpunkter: Om en omfogning är vettigt eller inte beror nog lite på hur långt det gått. I sommarstugan skulle jag fixa fogarna får nåt år sedan men det slutade med att jag istället plockade tegelstenar. Slutade alltså i ommurning. I huset där jag bor permanent är fogarna på skorstenen över tak också rätt dåliga men där är flera pipor invändigt dragna med keramiskt bruk så skorstenen
-RB-: [citat] Den betongen är jordfuktig. Dvs en betong som man knappt blir smutsig av om man kramar en boll av den i händerna. Jämför med att bygga sandkakor i sandlådan med barnen. Om sanden är för torr går den inte att forma och är den för blöt flyter den iväg. Dessutom vibreras betongen och pressas under väldigt högt tryck. Jag har arbetat en del på en betongvarufabrik och där
Yrrol: Nog mest att det bara var svårt att se bilden. Anar att du gillar det lite äldre lantliga. Annars finns ju lättjobbade metall-lösningar. Det finns ju färdiga trä-vinklar som säkert är finare formade än klossar. 1) Välja hur konsollerna ska seut. Typ åka och kika på i en virkes butik. 2) Hitta ett virke till de långa reglarna som matchar konsollerna. 3) Mäta upp var hyllan ska hamna
Niklas9: Jag mena ett alt av 28x70,22x95 o 16x95. skivorna brukar man skruva eller skjuta med klammer på långsidan.
Mikael_L: [citat] :) Så rätt så. Om man endast läser rubriken. ;)
jkarlberg: Nä det luktar inget tycker jag. Det mesta har torkat upp nu känns det som då jag tog bort spånskivan och isoleringen. Syllen (heter den så den som är längst ner?) är fortfarande fuktig dock. Ska fixa en fläkt i morgon och hjälpa till upptorkandet med så får vi se. Sambons morbror ska komma och kolla också, han är snickare så får vi ser hur det fortskrider.. Tack för alla svar.
stoif: Leca eller singel funkar bra som utjämning både och (de lecakulor jag sett är iaf kapillärbrytande, men har hört att inte alla är det). Sen skulle jag köra 100mm isodrän + 100mm cellplast, sen gjuten kaka med armering och slang för golvvärme.
Swede2: Tack för svaren. Jag misstänker också trä. Ska prova med magnet, vill gärna veta innan jag borrar.
PX-21: Väggen är täckt idag med en mjös"skiva tänkte låta den va kvar och sätta en repgipsskiva utanpå denna mjukmjös ..bakom går murstocken att fästa ordentligt i....Sen skall köksskåpstommar upp på väggen...:) Mvh
Bråkis: OT: Vilken arkitekt har hjälpt er? Kan du rekommendera dem? Ska bygga ut övervåningen lite och behöver snart ritningshjälp.
Johan Gunverth: [citat] Näpp. Odubbat, men de klarar rivstart med dubbdäck också.
Jan-Å: [citat] Så gör jag me, de e ingen som ser glipor och missar på lister/socklar (jo såna som vectrex ser förstås :P) dessutom står det möbler, dörrar och andra pryttlar i vägen på dom flesta ställena ;)
brajt: Jag har blåbetongstomme med kalkputsade väggar. Innerväggar i trä på övervåningen. Putsade innertak. Jag har helt enkelt dubbel uppsättning borr. Likaså är det med dosfräsar som också tar mycket stryk, men vad ska man göra..... Köper de billiga sorterna till "ful"-borren
KnockOnWood: Träfiberskivor utanpå med trälameller inuti: Boardlamell Träfaner eller plywood med trälameller inuti: Lamellträ Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4skiva Sök på boardlamell så får du några referenser. Denna verkar vara mest på hugget: http://www.almungesnickerifabrik.se/
Lindhult: Ja det är svårt att ge rekommendationer hur just du ska göra. Vi har "murat" med Dorocells legoblock under mark och en bit där vi inte kommer att ha motfyllnad. Fördelen som vi såg det var att det gick att vi kunde bestämma oss lite senare i projektet exakt hur vår tomt skulle se ut. Vi gjorde två stödmurar på utsidan av husväggen för att vi skulle få en rak kant på skarven mellan
gadeberg: Hittade lite butylband här hemma. Hörde även med traktorverkstaden, de använder karroserikit.
E171: Kan man använda klammer som har en bredd av 5,7 mm istället för den rekomenderde klammern på 10 mm? eller ska man köra med dyckert 1,6. Ska använda klammer pistol eller dyckert pistol beroende på vad som är bäst. Någon som har nå tips.
PontusF: Hej. Jag är i full färd med att riva ut ett gammalt kök för att sätta in ett nytt IKEA kök istället. I nuläget så är ena innerväggen kaklad och tanken är att riva ner det gamla kaklet, snygga till väggen lite och sen måla. Eftersom spisen flyttas så finns det inte längre något behov av att ha kakel på innerväggen. Nu i kväll när jag började knacka ner kaklet så upptäckte
pozz2: Jag blandade på 2.5kg pulver åt gången, det var lagom för oss som var 2 stycken. Dock första kaklingen så...
synpunkter: Jag har kört med Biltemas 60 mm träskurv med torx för gles i takstolarna.
jeppeknaster: Självklart har jag en konstruktör (WSP) som räknar på hållfastheten då det är alldeles för långa spännvidder för att jag själv ska kunna göra en rimlig uppskattning. Var först inne på stål men för att kunna göra så mycket av jobbet själv så vill jag hellre ha limträ. Sen har jag betongbjälklag där pelarna kommer att stå rätt ovanför de murade väggarna på nedre plan.