Ska kakla på en putsad stenvägg(kök). Problemet är att väggen idag är tapetserad, och att få bort tapeten är inte det lättaste. Har inte prövat med ånga ännu eftersom jag inte har någon ångtvätt.

Hur göra?

Att få bort tapeten är svårt, och att kakla mot pappersrester är nog att be om problem. Att sätta upp renoveringsgips är inte heller det enklaste då alla skruvar måste pluggas.

Jag tror nog att jag blir tvungen till att skruva och plugga men innan jag startar har ni någon annan smartare lösning. Och hur tätt måste jag plugga/skruva gipsen. Har funderat på att fuska och inte plugga fullt så tätt som det egentligen ska och istället komplettera med montagelim mellan gips och tapet. Dock gillar jag inte lim då det försvårar om det någon gång i framtiden ska byggas om. Försöker klara mig så mycket som möjligt med skruv och spik för framtida generationers skull.

Har någon en smart ide så vore det inte så dumt

Jag hade absolut börjat med en ångmaskin, hyr eller köp.

Till gipset kan du ju använda spikplugg, så blir det antagligen enklare.
Men det bästa vore nog att få bort tapeten. Är det vanlig tapet så brukar ju en blandning av tapetklister och vatten få lös den om du penslar på det och väntar ett tag.

Tackar för tre bra svar. Ska försöka lösa upp limmet och försöka få det rent. Får pröva med lite tapetklister i vattnet och se om det löser bättre, även tipset på Julas billiga tapetångare var bra. Och spikplugg tänkte jag inte ens på, kan vara en sista utväg i kombination med lite gipsmassa.

Tackar för er inputt, är bra när den egna hjärnan går i baklås och fastnar i samma tankar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.