Jag är nybliven ägare av en enplansvilla med inredd källare. Varje plan är 110 kvm. Huset är byggt 1981, ej seriebyggt, utan egenhändigt ritat av förre ägaren. Jag försöker nu förstå mig på hur huset fungerar, eftersom jag funderar på att göra om i källaren.

Se bifogad mycket enkla ritning över källaren. Här har jag angett vilka väggar som är isolerade, samt var radiatorer finns. Som ni ser, är bara två väggar isolerade. Enligt husritningen ser dessa väggar ut så här, utifrån och in:

10 puts
250 lättklinker
50 mineralull RW 331
45x45 reglar
01 plastfolie
13 gipsskiva

Övriga väggar i huset känns märkligt nog varma, vilket känns konstigt eftersom de är oisolerade? Min fundering är att ta bort de isolerade väggarna och bara putsa dessa istället, men ändå hålla en komfortabel innetemperatur för ett allrum. Vad tror ni om detta? Eller riskerar jag ett rejält kallras på något vis? Jag förstår bara inte hur källaren kan kännas så varm utan att mer än två korta väggar är isolerade?

Uppvärmning sker med bergvärme och vattenradiatorer.
Ventilation är ett FTX-system från 1981. (med sällan rensade kanaler, men regelbundet filterbyte).

Nämnas skall, att kallförrådet på ritningen hålls kallt genom en ventil i väggen.

Betongplattan ser ut så här inifrån och ut:

150 betong
50 markskiva RW 389 (någon som har mer info om detta? För lite isolering kan tänkas)
200 drängrus (minst)

Jag lär komma med fler frågor kring det här huset och dess ritningar. Hoppas ni orkar :)

Vi har ingen isolering alls i nån källarvägg men har inget problem att hålla värmen uppe för det, vi har 2 bostadsrum, tvättstuga, badrum, "innebandyrum", förråd uppvärmda med radiatorer eller golvvärme.
Du kommer inte att få nåt kallras genom väggarna om Du tar bort isoleringen, det är fönstren som står för merparten av energiförlusten skulle jag tro, inte väggarna.

• Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Stort tack för snabbt och informativt svar! Jag är ju nybliven husägare som sagt, så man är ju förstås osäker på det mesta. Men hur kan bara lättklinker isolera så pass bra ändå? Eller "eldar man för kråkorna" helt enkelt genom att man måste ha en högre energiförbrukning för att åstadkomma ett gott klimat i källaren?

Gå ut och titta hur mycket snö det ligger kvar utanför huset. Om du har någon snö vill säga. Värsta jag sett var nog ca 1,5 meter snöfritt ut på gräsmattan medans grannhusen i princip inte hade någonting snöfritt. Det var iof lite ovanligt varmt inne i det huset.

Mycket bra tips! Det ska jag komma ihåg om vi nu får någon snö alls här i år. Det är ju ett kanonsätt att se hur mycket värme som slipper ut.

Skulle tro att väggarna av lättklinker isolerar hyfsat i sig. Kanske du har turen att utsidan också är väldränerat och utfyllt med ett bra material, det borde också hjälpa till. Isoleringen i gillestugan är ju inte speciellt tjock, bara 50mm, så den gör förmodligen inte så stor skillnad.
Om din källare är av den torra sorten, vilket iofs ovanligt, kanske du inte behöver ta bort isoleringen. Fast jag antar att du är orolig för dolt mögel. I så fall skulle jag också kika under nålfiltsmattan, för den har väl en undersida av tät gummi, och ångtrycket (uppstigande fukt från marken underifrån) brukar inte vara så lite... Men du har kanske en ovanligt torr källare och då är det bara att gratulera :)

Tack Rip! Det är en noggrann herre som ritat och byggt huset, det är helt klart, men kunskapen 1981 var ju inte vad den är idag. Det finns som jag ser det, två ordentliga riskkonstruktioner i huset, och det är dessa två uppreglade väggar som jag gärna vill ta ner och undersöka invändigt. Det vore konstigt om inget har hänt där. Nålfiltsmattan har legat sedan 1981, borde man då inte ha märkt något redan? Lukt, mögel eller så?

Att just jag skulle ha en ovanligt torr källare låter för bra för att vara sant. Skulle bli överlycklig om det visar sig vara så :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.