Hej!
jag ska resa ett par innerväggar och regla upp och lägga ett golv och undrar lite i vilken ordning som är att föredra?

1. ska jag regla upp väggarna och sen regla upp golvet och lägga golvspån. och sen sruva OSB och gips på väggarna?

2. ska jag regla upp väggarna, skruva OSB och sen regla golv och lägga spån?

3. ska jag regla upp väggarna skriva både OSB och gipa och sen regla golv och lägga spån?

golvet kommer läggas på 70 reglar hur gör man med OSB och gips på väggen låter man det gå ner till betonggrunden eller avslutar men de skivorna i höjd med ny golvet?

det blev lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Nej, jag förstår inte exakt hur du menar, men generellt så är det enklast att börja med golvet.

lägg golv med spån. sen väggar.

att tilläggas bör kanske att jag ska dela av ett rum och bara lägga golv i ena rummet..
känndes menst naturligt att resa väggen först... men jag har väl fel känsla =)

Spelar väl ingen större roll i vilken ordning så länge man har koll på vilken nivå golvet kommer att hamna på

ok men det var lite det jag undrade oxå..
om jag nu reser en vägg mitt i rummet och ska lägga golv bara på ena sidan...
på den sidan utangolv så kommer ju plyfan och gipset gå från golv (alltså cementgolvet) till tak
men i den delen där jag ska höja upp golvet 70mm ska plyfan och gipset gå ner till cementgolvet eller ska det sluta vi det nya golvet 70mm upp?

förstår ni?

T
Fattar ingenting utav denna tråd, väldigt konstig!

Tycker inte tråden är konstig!

I vårt hus har dom lagt golv efter väggarna och då har reglarna till väggen (liggande längst ner) hamnat typ i nivå med golvet vilket ger att det inte finns något förutom stående reglarna att fästa golvlister i. Stående reglar är knepiga att hitta och ibland måste man fästa mellan reglar vilket ger att man måste köra med metallexpander = asjobbigt.

Så lägg in något att fästa lister minst 95mm ovanför tänkt golv.

Redigerat:
hur höga lister kör du med då? du menar minst upp till kanske?

#8: Nu sätter man ofta en träskiva bakom gips, så det är rätt enkelt att sätta lister mm mellan reglar.

Lägger man golvet först blir det ju lite jobbigare om man sen vill byta golv.

JOW skrev:
#8: Nu sätter man ofta en träskiva bakom gips, så det är rätt enkelt att sätta lister mm mellan reglar.
Sant! tänkte inte på det, tyvärr gjorde dom inte så förr :(. Då har regeln nere vid golvet (vad den nu kallas) mindre betydelse nuförtiden (m a p golvlistfäste i allafall).

Zsimpey: vad jag menade var att man skulle lägga in en regel så man i framtiden kan fästa så höga lister man kan tänka sig. Nu är det nog ovanligt med lister högre än 95mm men vem vet man kanske tycker det är snyggt med 200mm om 40-50år. Om man är av overkillnatur förstås ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.