Hej!

Jag ska på vardera sida om garageporten, i väggen sätta in tilluftsventiler. Jag har kollat på grannens garage och de har på utsidan ett sånt där fyrkantigt galvaniserat galler. Jag var ner epå bygghandeln och kollade på detta och jag kan inte riktigt bli klok på hur jag bygger samman hela ventilationen, dvs ett yttregaller, något rör i mitten och sen en ventil på insidan.

Det galvade var ju helt fyrkantigt och hade ingen stos eller nåt som man kan ansluta röret i? Och vad ska jag använda för någon ventil på insidan? Arga snickaren förkastade de där tallriksventilerna då de inte gav ett ordentligt luftflöde från ena sidan byggnaden till den andra, han förespråkade fresh-ventiler istället. Men de bygger ju också på ett system med inneventil, ytterventil och ett rör emellan. Vi vill ha galvade ventiler på utsidan.

Tips, hjälp?

/Steve

matsa79
Kolla på förra veckans avsnitt av arga snickaren, där visade han hur man gör för att montera en friskluftsventil.

Hej!

Montera en ventil av modellen fresh har jag gjort flertalet gånger, så det är inget bekymmer. Har även monterat ett antal ventiler av tallriksmodell så det är inget problem det heller.

Däremot tycker jag det blir väldigt fult att ha freshventiler nästan vid golvet i ett garage. Som vi har planerat ventilationen (genom att tita på flera grannars nybyggda (av snickare) garage så har man två galvade ventiler långt nere på framsidan, och sen två galvade ventiler högt upp på baksidan. Sen är fresh ganska dyra och lite lyx att ha i ett garage...

Det kan ju förklara saken att det endast var Byggmax jag kollade på, där hade de endast de där fyrkantiga galvade ventilerna, men jag hittade inga grejor som passade till genomföring och ventil på insidan. Möjligtvis är de bra för oisolerade garage.

Det jag tycker passar bäst på insidan är ett vit plastgaller, men de verkar bara användas för utomhusbruk. Men det kommer vi nog att strunta i. :)

Då ska jag åka till en lite mer välsorterad bygghandlare... tack för hjälpen.

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.