3 605 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
limträbalk för "svävande" balkong
då ska vi se om de finns någon som kan hjälpa mig på rätt spår i alla fall,
har nu ett plåttak som är ovanför badrummet, nu är de en väldigt liten balkong, skulle vilja bygga ut den lite MEN då kommer jag utan för taket så jag behöver sätta en limträbalk eller dyligt där för att få bärhet,
kommer även fäst en regel mot fasaden så där får den bra bärhet,, den är ca 2X1M de är inte exakta mått, men de kan jag lösa om någon vill räkna riktigt nogrant,
bor i VARA kommun
har nu ett plåttak som är ovanför badrummet, nu är de en väldigt liten balkong, skulle vilja bygga ut den lite MEN då kommer jag utan för taket så jag behöver sätta en limträbalk eller dyligt där för att få bärhet,
kommer även fäst en regel mot fasaden så där får den bra bärhet,, den är ca 2X1M de är inte exakta mått, men de kan jag lösa om någon vill räkna riktigt nogrant,
bor i VARA kommun
Inte helt enkelt att förstå vad du menar, en ritning eller enkel skiss skulle underlätta. Ska balkongen hänga ut från huset utan stolpar i framkant?
som du ser på sista bilden så vill jag bygga ut balkongen så jag kommer förbifönster, å de är 160cm från nuvarande räcket till foder på sista fönster.
slipper jag stolpe så våre de kalas, beror lite på vad som blir lättas att göra
slipper jag stolpe så våre de kalas, beror lite på vad som blir lättas att göra
Utifrån bilderna verkar överhänget bli ca 60 cm från väggen och för detta ska du inte behöva varken stolpe eller limträ. Detta förutsätter att du kan lägga en regel ovanpå väggen i framkant på balkongen och låta den hänga ut. Med en regel mot husväggen är det sedan "bara" att lägga golvbjälkarna mellan dessa.
men hur ska jag fästa reglarna? för tanken är ju som sagt att ha en regel som skruva i fasaden, å sedan ha vågräta reglar som kommer bli överhänget på ca 60cm, å säga att jag reglar med 60CC så blir de 2/3 st reglar totalt, men de är ju bara hur jag ska fästa dom i sj plåt taket?
Hur är den befintliga balkongen fäst plåttaket? Eller "svävar" den ovanför?
Så golvbjälkarna är kilformade och följer plåttakets lutning? Att göra din tillbyggnad helt svävande ovanför/utanför taket är nästan omöjligt. Det bästa vore om du kunde lägga en frontbalk längs hela balkongen som har stöd från väggen under och sedan kraga ut denna 60 cm.
Klicka här för att svara