Nu efter jag har gjort omdragningen av VVSen i badrummet tänkte jag bygga upp golvet igen som det var förut. Alltså flytande betongolv på cellplast. Jag har inte haft några probelm med fukt innan så det ska vara ok. Hade 10cm isolering innan och ska lägga på ytterligare minst 5cm.

Nu undrar jag om man måste förstärka golvet på något sätt då bubbelbadet (stort för 2 pers) ska stå i ena hörnet. Kommer det att hålla? Är cellplasten tillräckligt stumt för att palla tyngden? Jag ska ju givetvis armera golvet som vanligt och lägga 7-10cm betong.

Sen har jag hört lite att det inte är bra att lägga vattenburen golvvärme och klinkers för en sådan konstruktion. Men det ska väl inte var några problem? För det tänkte jag ha också.

Jag tror inte du behöver oroa dig för bärigheten på cellplasten. Kolla upp specifikationen hos. http://www.dorocell.se/dorocell_system/sys_scripts/productcat.asp?ac=viewcat&catid=15

Man lägger cellplast i väg partier nu för tiden där det är enorma påfrestningar. Man använder sig då av tätare och dyrare cellplast upp emot DC300 eller högre. I husgrunder använder man vanligtvis cellplast DC100.

Jag försöker mig på ett räkne exempel.

Först kollar vi vad plattan tål:
DC100 tål ett tryck med korttidslast innan brott uppemot 100kPa och långtidslast innan deformation av 30kPa. 1kPa (kilo pascal) är det samma som 1000 newton fördelat på en kvadratmeter stor yta. 1 newton ~ 10 kg här på jorden. En kvadrat tål altså 10 ton.

Nu till belastningen:
1 kubik vatten väger 1000 kg. Betongen och badkaret ihop lika mycket kanske och det är fördelat på 1 kvadrat säger vi. Det blir ca 2 ton per kvadrat meter med marginal (badare,schampoo och anka inräknat).

Resultatet blir altså att underlaget klarar 9 bubbelbadkar staplade på varandra. Du kan vara lugn! ;) PS! dubbelkolla detta med en byggingenjör.
/CC

Det var som tusan, man lär sig alltid något här  :). Tack!
Cellplast som cellplast vad spelar det för roll... Jag som alltid trott att det var mått på tjockleken, men i själva verket indikerar det alltså korttidslasten. Men DC står väl för DoroCell i detta fall?
Jag tog en snabbsökning på nätet, tex på Byggmax står det S80 och det antar jag att det också indikerar korttidslasten? Vilket kanske är minsta laget för mig då.

Hittade en shjysst sida som förklarar en hel del http://www.thermisol.se/
Där rekar de kvalitet 200 eller 300! Men där är det tal om hela plattan.

Det här fick mig att fundera på en annan sak. De med bättre kvalitet har lägre lambdavärde, men hur utläser man det? Normal isolering typ mineral- och stenull har lambda värden på ca 35-40 men cellplasten har inte mer än 0,03-0,04??? Jag har fått lära mig att ju lägre lambda ju bättre isolerar det. Men så stor skillnad kan det ju inte vara? Ska man ta en faktor 1000 på cellpasten?

Är det stor prisskillnad mellan kvaliteterna?

Inte för att det är aktuellt längre kanske men måste ändå kommentera om någon annan ser detta,,

Först kollar vi vad plattan tål:
DC100 tål ett tryck med korttidslast innan brott uppemot 100kPa och långtidslast innan deformation av 30kPa. 1kPa (kilo pascal) är det samma som 1000 newton fördelat på en kvadratmeter stor yta. 1 newton ~ 10 kg här på jorden. En kvadrat tål altså 10 ton.

1newton är inte lika med 10 kg, det är lika med 0,1kg
1kg är således lika med 10 N.

1pa = 1N/m2
10pa = 1kg/m2
10kpa = 1000 kg/m2
Om det tål belastningen 30kpa är det alltså lika med 3000kg/m2 och inte 10 000kg/m2.

Om ditt badkar har trillat ner i källaren så vet du nu varför :)

Hähä, ja det vill till att sätta decimalerna rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.