3 940 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Tretex och brandfara
Hej!
Jag har en fundering om tretex och bradfara. Vi har tretex på en vägg vi håller på att renovera och tänkte sätta en kamin framför. Vi vill helst inte sätta upp renoveringsgips utanpå utan bara sätta upp återställningstapet (Konkret är jättesmidig att arbeta med) direkt på tretexen.
Några har skrivit att det är bra att sätta upp gips utanpå för att minska brandfaran. Men ytterst på en vägg sitter ju tapet eller färg - är det inte tapeten/färgen som börjar brinna och sedan söker sig elden upp till taket? Då spelar det ju ingen direkt roll vad som sitter under på väggen?
Stort tack för svar
Petter
Jag har en fundering om tretex och bradfara. Vi har tretex på en vägg vi håller på att renovera och tänkte sätta en kamin framför. Vi vill helst inte sätta upp renoveringsgips utanpå utan bara sätta upp återställningstapet (Konkret är jättesmidig att arbeta med) direkt på tretexen.
Några har skrivit att det är bra att sätta upp gips utanpå för att minska brandfaran. Men ytterst på en vägg sitter ju tapet eller färg - är det inte tapeten/färgen som börjar brinna och sedan söker sig elden upp till taket? Då spelar det ju ingen direkt roll vad som sitter under på väggen?
Stort tack för svar
Petter
Jag skulle ta bort tretexen bakom kaminen och sätta en vanlig 13 gips, sedan reoveringstapet över rubbet.
Kolla med sotaren, de har koll och det är ju de som senare godkänner installationen. Om du har sotaren med dig från början är det lättare. Vi har tretex väldigt nära vår kamin och även i taket ovanför men med hjälp av sotaren löste det sig så att vi kunde sätta dit kaminen ändå. Det man ska hålla kolla på är hur varmt det blir på ytan/materialet och blir det inte för varmt är det ok.
Klicka här för att svara