Jag har lite frågor och funderingar gällande fuktproblematik i vårt putsade radhus. Det blir en ganska lång historia, men förhoppningsvis orkar någon vänlig själ läsa. :)

Vi köpte nybyggt radhus med inflyttning 2009. Det är ett radhus med äganderätt som uppfördes av en större aktör på bostadsmarknaden, som i sin tur anlitade en extern entreprenör för totalentreprenad. Fasaden är en putsad fasad, med tjockputs på mineralull med minerit som vindskyddsskiva. Huset har en balkong, som bärs upp av ett antal genomgående träbalkar.

Ett år efter inflyttningen (2010) upptäckte vi fuktfläckar på väggen vid taket på nedre botten, efter kraftigt regn. Det hade regnat in via balkong på övervåningen, och runnit ner via vägg/tak-anslutning på bottenvåning. Inget syntes på golv eller vägg på övervåning. Man öppnade upp små delar av väggen på nedervåningen och mätte fukt i balkar och gips, och den fukt man hittade torkade snabbt upp. Entreprenören upptäckte hål i droppplåten som ligger över balkongbalkarna. Hålen hade uppkommit då man skruvat fast golvplankorna på balkongen. Man ansåg felet åtgärdat efter kortare provspolningar.

I juni i år fick vi åter in vatten vid regn, på ungefär samma ställe. Man öppnade åter upp små delar av väggen på nedervåningen för att mäta fukt. Gips och reglar var givetvis fuktiga eftersom det var dagen efter regnet. Man öppnade även upp golv och vägg på övervåningen, för att denna gång gå till botten med problemet. Man rev, spolade, undersökte, rev, spolade, undersökte... Felet beror på brister i både plåt och putsarbete vid balkong och fönsterparti på övervåning, och förhoppningsvis kommer de att lösa problemet den här gången eftersom de varit grundliga i felsökningen. Exakt vilka åtgärder som krävs för att åtgärda felet får vi veta efter semestern, då deras utredning är klar.

Det jag främst vill fråga er om här gäller återställande av de skador som uppkommit vid felsökningen. De har rivit golv och väggar på övervåningen, så långt ut att de nu är ute vid putsen. Det betyder att de tagit bort kortlingar vid balkongbalkarna, skurit sönder och tagit bort stor mängd diffusionsspärr/plast mellan våningarna, kapat mineritskivor och yttre isolering, och även orsakat hål i putsen (hål som utifrån döljs av balkong och dropplåt). Min fundering är hur vi som husägare försäkrar oss om att entreprenören åtgärdar detta på ett bra/fackmannamässigt sätt? Som okunnig undrar jag på en gång hur man skarvar mineritskivorna på ett bra sätt innifrån, osv? Kan vi kräva att någon oberoende part besiktigar skadorna och kommer med ett utlåtande om hur återställning ska ske? Kan vi även kräva att någon kvalitetssäkrar/dokumenterar varje steg i åtgärdandet, eftersom det är så mycket som inte går att kontrollera när arbetet väl är klart?

Jag bifogar några bilder, som visar hur de rivit vägg och golv på övervåningen vid balkongen.

IMG_1616.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1617.JPG
Skapa konto
IMG_1618.JPG
Skapa konto
IMG_1619.JPG
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.