Hej,
Vi håller på att bygga en takkupa o har anlitat ett företag. Allt är en totalentreprenad och i deras uppdrag ingår ansvar för konstruktion. En konstruktör har varit här o tittat o mätt. Enligt uppdelning av pris som vi fått, trots att hela bygget är fast pris, kostar konstruktören ca 40, 000.

Nu har vi fått de "skisser" han åstadkommit och är väldigt förvånade. Inga ritningar kring hur killarna skall hantera de tre kapade takstolarna i taket tex. Han missade att rita in ventilation mm.

Vad kan man förvänta sig när man kontrakterat att en konstruktör skall ta fram konstruktionsritning? Vi har ett Abs 09 kontrakt och har diskuterat med företaget vad vi förväntar oss, dvs dimensionering o detaljer. Han har presterat tre principskisser på " design" utvändigt och hur väggen i kupan skall tas ner på hanbalkar.....och en skiss ( utan vet då dvs felaktig ) på taket.

Vad brukar ingå i begreppet " konstruktion " ? Jag hade förväntat mig dimensionering, avv
xlingsskisser och detaljer på infästningar.....kanske en 5 ritningar, inte skisser......

De som bygger är väldigt bra och verkar ha hög kompetens, det är bara konstruktören av kupan vi nu har fått problem med som vi håller på att försöka lösa......men nu är vi väldigt osäkra på vad vi skall förvänta oss.

peternicklas
Dettta kan delas in i åtminstonde 2 olika delar. Underlag för bygglov samt konstruktionsritningar.
I bygglovet behöver det inte ingå hur man rent praktiskt bygger kupan. De vill ha fasadritningar samt sektionsritningar på kupan. Är det ett seriöst företag så måste de beräkna takstolarna samt hur den nya konstruktinen påverkar befintlig. Jag gjorde egna ritningar som bygglovet bygger på och där finns inga beräkningar av dimensionerande mått, bara mått på storleken. Sedan har jag gjort egna beräkningar men det är bara för jag håller på med detta. Tänk även på att det kan behövas förstärkningar på takstolsbenen på motsatt sida kupan. Jag fick förstärka med samma tjocklek som den befintliga takstolen.

Tack.

Jo, bygglovsritningar har vi själva konstruerat och det är godkänt o klart. Sen började problemen när vi anlitade en konstruktör. vi lär ju inte vilja betala 40,000SEK för en principskiss där han skrivit "Vid behov kan denna balk frstärkas". Jag trodde han skulle RÄKNA på om den behöver förstärkas......

Nu finns nog ingen tid att få ordentliga konstruktionsritningar, vet inte riktigt hur vi skall göra.

peternicklas
Kan de inte säkerställa konstruktionen så avbryt samarbetet.

Ja. Vi lutar åt det men det blir ju onekligen besvärligt eftersom vi nu int ehar något tak och inte papp på huset. Företaget säger att de kan säkerställa konstruktionen, killan som jobbar praktiskt verkar veta vad de sysslar med....hummm.....knivigt. Företaget har enligt avtal ensamt ansvar för konstruktionen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.