1 994 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Nivellering av vindsgolv
Medlem
· Stockholm
· 5 inlägg
Vad är den bästa sättet att nivellera ett vindsgolv som är byggt på tillyxade och ojämna golvbjälkar med olika c/c avstånd mellan 90 och 120 cm. Huset är från 1904.
Jag vägde nyligen av mitt mellanbjälklag och körde på att hyvla sidorna på bjälkarna och skruvlimma fast nya på sidan och sen lägga i extra där det kändes lämpligt.
Har man inga problem med takhöjd hade jag kanske lagt nya 90grader mot befintliga och pallat under.
Har man inga problem med takhöjd hade jag kanske lagt nya 90grader mot befintliga och pallat under.
Medlem
· Stockholm
· 5 inlägg
Tack för svaret!! Jag har utrymmet och kan tänka mig att korsregla, det är ju en möjlighet. Senaste snickaren jag pratade med tyckte inte att jag skulle skruva nya reglar på de gamla utan använda ett niveleringssystem som han inte sa namnet på. Andra har föreslagit att bygga på existerande reglar med hjälp av klossar. Man vill ju inte ha ett knarrande vindsgolv i en nya vindslägenheten
Klicka här för att svara