17 924 läst ·
33 svar
18k läst
33 svar
mathiss - har någon försökt och har erfarenheter
Är man orolig för att inte kunna få till toleranserna på guiderna till 100% så skulle man kunna fjäderbelasta hjulen (eller glidytorna om man nu väljer det). Skulle man dessutom få tag på gummiklädda hjul så borde det gå att få hissen hyfsat tyst.
Ser fram emot en fortsättning!
Sent from my ST17i using Byggahus
Ser fram emot en fortsättning!
Fjäderbelasta hjulen?
Då var vi där igen!
Varför krångla. Det kan få glappa 1-1½ cm i sidled utan något som helst problem. Möjligen att soppan i tallriken skvimpar ut?
Bah.
Glömde säga att repet är ändlöst och nere drar man bara i repet. Uppe likadant. När lådan är vid öppningen tar man i själva lådan och drar den sista biten. Motvikten sitter på det ändlösa repet alltså. Det finns massor med sådana enkla hissar i sydligare länder.
Då var vi där igen!
Varför krångla. Det kan få glappa 1-1½ cm i sidled utan något som helst problem. Möjligen att soppan i tallriken skvimpar ut?
Bah.
Glömde säga att repet är ändlöst och nere drar man bara i repet. Uppe likadant. När lådan är vid öppningen tar man i själva lådan och drar den sista biten. Motvikten sitter på det ändlösa repet alltså. Det finns massor med sådana enkla hissar i sydligare länder.
Det är ju naturligtvis en fråga om vilken "ambitionsnivå" man vill lägga sig på. Jag hade inte nöjt mig med ett glapp på 1 cm om jag ändå lagt tid och pengar på att få ett schakt byggt, men det är ju jag det.Skalman skrev:Fjäderbelasta hjulen?
Då var vi där igen!
Bah.
Jag hade nog inte heller nöjt mig med att behöva veva upp maten manuellt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Blir mer och mer sugen på att göra en egen Mathiss till vårt sovrum så man kan skicka upp frukost till frugan (eller tvärt om) och komma lite mer på plus 
Men metall L-profiler i hörnen och sedan fjäder belastade hjul i hörnorna. Sedan som drift sätta antingen block och talgs eller en liten elmotor med en "rep/trådupprullare" som ersätter blocket (ungefär som slangvindan till vattendragen).
Repen/Wirén sätter man i hörnen och sedan en liten ram till som bryter dem så man få en central fästpunkt (så man slipper trängas med mat och Wirén)
Men metall L-profiler i hörnen och sedan fjäder belastade hjul i hörnorna. Sedan som drift sätta antingen block och talgs eller en liten elmotor med en "rep/trådupprullare" som ersätter blocket (ungefär som slangvindan till vattendragen).
Repen/Wirén sätter man i hörnen och sedan en liten ram till som bryter dem så man få en central fästpunkt (så man slipper trängas med mat och Wirén)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden