9 088 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Platonmatta till passivt ventilerat golv - vilken ska jag använda?
Hej,
undrar om det är någon som kan hjälpa mig; jag har kommit fram till att lägga platonmatta under cellplasten i källaren. Ovanpå cellplasten blir det sen klinkergolv. Men vilken typ av platonmatta ska jag använda? och var köper jag den? Har sett att Platon har en produkt som heter "Yellowline", är den rätt? och var finns den isåfall? Jätteglad om någon som vet, det står en massa på nätet men svårt att hitta rätt....
Buggaren
undrar om det är någon som kan hjälpa mig; jag har kommit fram till att lägga platonmatta under cellplasten i källaren. Ovanpå cellplasten blir det sen klinkergolv. Men vilken typ av platonmatta ska jag använda? och var köper jag den? Har sett att Platon har en produkt som heter "Yellowline", är den rätt? och var finns den isåfall? Jätteglad om någon som vet, det står en massa på nätet men svårt att hitta rätt....
Buggaren
..och så mycket enklare. Men om jag nu lägger ned så mycket arbete och pengar på att få källaren ok så vill jag va säker på att jag gör det på absolut bästa sätt....OM det är så att det ö h t inte gör någon nytta med platonmattan under cellplasten vill jag ju inte lägga sådan under...men har fått för mig att det skulle kunna bidra att hålla betongen torr? Hade varit kanon om någon har erfarenhet eller tips på temat.
Buggaren
Buggaren
betongen behöver ju andas, är inte cellplast ganska tätt? Om du lägger platon underst så får du ju en liten lufyspalt. Yellowline som di nämde, för mig jag såg nåt om de på fuktsparren.sesepani skrev:..och så mycket enklare. Men om jag nu lägger ned så mycket arbete och pengar på att få källaren ok så vill jag va säker på att jag gör det på absolut bästa sätt....OM det är så att det ö h t inte gör någon nytta med platonmattan under cellplasten vill jag ju inte lägga sådan under...men har fått för mig att det skulle kunna bidra att hålla betongen torr? Hade varit kanon om någon har erfarenhet eller tips på temat.
Buggaren
Ja....det var ju så jag tänkte...fast det verkar svårt. Min källare har en del (ca 45 m2) som har en "lägre" bottenplatta" än övriga källaren (ca 10 cm) och här är betongen väldigt ojämn. Fast det kanske inte spelar ngn roll, kanske det går bra att lägga Delta Yellowline iallafall även om underlaget är ojämnt? Resten av källare har jag upptäckt nu vid renoveringen har 40 mm frigolit ingjutet i betongen, d v s det finns en sula underst, sen 40 mm frigolit och därefter ca 50 mm betong överst....och här är betonggolvet helt jämnt och man kan nog enkelt lägga yellowline. Någon som har erfarenhet av en konstruktion med ingjuten frigolit? Huset är ett Myresjö från 1974. Alla tips välkomna. Någon som antingen vet, har gjort detta eller har ett bra tips på vart man ska vända sig....
Buggaren
Buggaren
Om de är väldigt ojämnt kanske det är svårt, kanske man får jämna ut de först. Annars finns ju nivellgolv som borde funka om de är lite ojämnt, men dock har jag för mig att de är dyrt.
I min källare från 1970 så har dem fyllt med lecakulor på grundsulan, sedan lite frigolit och en plastfolie, sedan gjutit en ny platta ovanpå, typ en sandwich modell, sen är de en luftspalt längst väggarna. De verkar hjälpa, ingeg fukt upp i alla fall. Du verkar ju ha något liknande fast med cellplast emellan. Frågan är ju om du behöver platon eller yellowline på de golvet, borde ju funka att lägga plastfolie på betongen, sedan dit med golv. Finns de någon luftspalt?
I min källare från 1970 så har dem fyllt med lecakulor på grundsulan, sedan lite frigolit och en plastfolie, sedan gjutit en ny platta ovanpå, typ en sandwich modell, sen är de en luftspalt längst väggarna. De verkar hjälpa, ingeg fukt upp i alla fall. Du verkar ju ha något liknande fast med cellplast emellan. Frågan är ju om du behöver platon eller yellowline på de golvet, borde ju funka att lägga plastfolie på betongen, sedan dit med golv. Finns de någon luftspalt?
Nej, ingen luftspalt någonstans i källaren. Golvet med frigoliten har den helt "inkapslad" i betongen. Fast där det är frigolit ingjutet kan jag ganska enkelt lägga Yellowline och i så fall kör jag luftspalt vid väggarna och luftade socklar. Men på den andra "försänkta" delen kan det va lite vanskligt eftersom underlaget är ojämnt. Är ju ganska sugen på att lägga någon form av platon under frigoliten i alla fall... även där det är "ojämnt". Tror inte jag jämnar av golvet, känns som för mycket jobb....
Jag har bestämt mig för att lägga cellplasten direkt på betonggolvet UTAN någon typ av platonmatta under. De flesta verkar ha uppfattningen att detta fungerar. Jag lägger en ny typ av golvvärme där vattenburna golvvärmen är "ingjuten" i cellplasten.Jag har inte sett lösningen själv och kan inte riktigt se hur det fungerar men tycker att det låter bra.
Buggaren
Buggaren
Klicka här för att svara