När vi byggde nytt hus en tvåplanskåk(för sjöutsiktens skull) planerade vi för en enkel liten mathiss från kök till övervåningen. Detta med tanke på att vi barar bli äldre och att vi har balkonger som vi gärna vill äta på när solen skiner. Både snickarn och elkillen sade sig kunna fixa en enkel hiss:). Därför tog vi bort ett kökskåp och snickarn byggde en hisstrumma i mdf i köket. Nu har de bangat för uppgiften och vi står med en ofullbordad hiss:mad:. Har tittat på andra trådar här på forumet men inte hittat något matnyttigt(om utrycket tillåts) Nu undrar jag om den stora sakkunskapen på forumet har erfarenhet av enkla mathissar, byggt en själv eller vet var kunskapen finns. Tittar man på vad marknaden så är även den enkla hissen dyr och tämligen stor. Vi hade tänkt en låda i hisstrumman på ca b50x d30 x h40. Höjden från kök(hissdörr till övervåningen (hissdörr 2) är ca 3,6 m. Snickeri klarar jag hyvsat men maskiner, teknik och dylikt är jag urkass på. Är jag inte på rätt tråd så får väl någon flytta ämnet

Ja det är kanske en pusselbit men vad jag förstår behövs också allehanda övriga delar för att hissen ska gå säkert. Tex stoppfunktion dvs att hissen känner av när den kommit ner alt. upp samt styrning så själva hissen löper lätt i trumman. Som sagt är jag dålig på teknik men tack för tipset.

AXS
Det kommer bli svårt att få en jämn gång och att det inte fastnar på vägen.

Kolla efter hur hembyggda cnc-fräsar är uppbyggda. Beslag till skjutdörrar kanske kan komma till användning med.

Googla lite på dumb waiter så finns det massor att titta på.

Tex den här

Låter som ett riktigt roligt projekt :) hade ni bott närmare hade jag tagit mig an att slutföra det till självkostnadspris.

Kan du ta några bilder på schaktet?

• Gilla
egl och 1 till
  • Laddar…
Att det inte är bara lyftet som skall fungera utan även "styrningen" har jag förstått. Är som sagt inte tekniskt begåvad men har funderat utifrån de bilder som finns tex storbrittanien (dumb waiters) att ha någon form av skenor som fästs på hisstrumman kompletterat med styrhjul på själva hisskroppen och som löper i skenan. Det borde fungera. De färdiga produketer som jag sett är nog för stora för mitt projekt. Tack för tipsen men tar gärna fler. Hur som helst gav Marive ett uppslag som jag följt upp. När jag gogglade på vinscher upptäckte jag att det även finns takvinschar som tar upp till 50 kg. Kompletterat med styrskenor kanske det skulle fungera. Den kan också fjärrstyras. Jag tackar för erjudandet och håller med om att det är lite för långt avstånd mellan Skåne och Södertäljetrakten-synd. Ska försöka ta några bilder på schaktet och lägga in men som sagt är jag inte bra på teknik.
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html

Kul projekt ! Styrning av hissen kan man enkelt och för små medel göra med runda rör, 4 stycken, ett i varje hörn.
På "matlådan" sätter man sedan ett kryss X i botten och toppen med ett löphjul mot varje rör, löphjulen skall vara urspårade som en remskiva kanske och sitta i 45 graders vinkel ut från lådan. sidopåkänningarna bör vara små så det behövs inte så grova grejor. Rören duger t.ex med 1 tums vanliga svarta rör från någon VVS firma...
En elvinsch kräver el, gränslägesbrytare, reverserbar motor osv... Kanske det kan fungera med handkraft istället.
Skulle förenkla betydligt. Hoppas jag lyckats ge några idéer ;) och inte ökar förvirringen mer....

//Jante

Tack för dina synpunkter Jante. Inte mer förvirrad än vanligt. Men med handkontrollen kan man ju sköta takvinschen, via , och skicka upp och ner hissen. Behövs då en reverserbar motor? Men det måste nog till en gränslägesbrytare annars kanske vinschen trycks upp genom taket alt ner mot golvet om håller hårt i kontrollen. Har funderat på handkraft men då vi kostat på specialtrumma och har några korvören kvar känns det mer rätt med elstyrning. Kul att du kan videmera att styrningen inte är något större bekymmer. Antagligen måste man vara noggrann med avstånd, våg och vinkel så att det inte kärvar när lådan ska upp och ner

AXS
Som brytare kan du ha sådana:
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...mikrobrytare/mikrobrytare-250v-5a-hjul-p36030

Som skenor kan du använda den här lösningen:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous

Två rör från botten till toppen. Sen 2 avgasklämmor med kullager per rör.
Motorn kan vara i princip vilken motor som helst, kanske skruvdragare?
Motorn får trumma och wire fästs i botten av schaktet och i själva hissen.

Eftersom jag bor i rätt stad får jag väl erbjuda mig att ta en titt om du vill. :)

Tack för tipsen. Men är det verkligen så lätt och vad är din bedömning av en takvinsch enligt länken ovan. Har naturligvis även dragit el för detta ändamål så det blir förmodligen inget problem. Har du byggt något liknande och är det så enkelt som du antyder att bygga en fungerande mathiss. Då menar jag mekaniken och det elektriska. Själva lådan är väl det enkla. Hur ska jag tolka det sista - Skulle du ha möjlighet ge dig i kast med mission impossible?

Gamla mathissar var ju med block och talja. Kanske det är det bästa även nu?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

att fixa löphjulen går nog enkelt med några små typ möbelhjul som rullar mot mdf - väggarna.
sen så funkar nog en sån där enkel vinch från typ biltema lr liknande för lyftfunktionen, "problemet" blir vell en vettig styrning, viktigast är ju säkerheten så ingen skadas, tex mosade händer för att det går att köra hissen med dörren öppen! så antingen klämskydd lr brytare på dörren måste monteras.
sen är det rätt enkelt att montera ett gränsläge i uppe läge och nere läge + montera knappar för upp och ner så man inte måste stå o hålla in knappen medans hissen går upp lr ner.

AXS
Lätt tror jag inte det blir, men man kanske kan ge dit lite hjälp på vägen. Är ju ingenjör, om det nu är positivt.
Den du länkade till var ju väldigt dyr, men om priset inte är något problem så är den säkert utmärkt.
Med motvikt så klarar man sig dock med mycket mindre motor.

Klämskydd går att lösa med strömmätning, vilket även kan användas till ändlägen.

Enklaste sättet att få hyfsad säkerhet är att den dels går långsamt och dels man måste hålla inne en knapp för att den skall röra sig. Om man klämmer sig eller någon skriker släpper man förmodligen knappen ganska omgående. Skall man börja ha säkerhetskrets och gränslägesbrytare kan man krångla till det hur mycket som helst.

Jag tror att det enklaste är att använda en färdig vinsch. Jag har sett en bokhiss som hade cykelkedjor för att lyfta den. Den hade även motvikt. I stort fungerade den som en vanlig hiss frånsett några säkerhetsdetaljer som var onödiga just där. Då är man dock inne på ett betydligt större projekt.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.