Hittills har jag klarat av de flesta problemen på¨egen hand. Ibland med lite hjälp från kunniga, men nu är det stopp. Jag är definitivt ute i "Terra Incognita" vad gäller mureriarbeten.
Detta är problemet: Huset är alltså en gammal sommarstuga, byggd 1959. Den murade öppna spisen är troligen från ungefär samma tid.
Problemet är att sockeln har satt sig någon gång i forntiden. Det är en höjdskillnad på ungefär 3 cm på den del av sockeln som har spruckit. Jag har varit tvungen att lägga fogmassa i sprickan för att det blåste i princip rakt in där. Kallt!!
Man ser sprickan som jag fyllt med fogmassa som ett mörkt streck på sockeln.
På denna bild ser man också höjdskillnaden utefter den del som "står kvar" till höger och den del som sjunkit ner till vänster.
Tilll frågan: Nu måste jag ta tag i detta, men jag är vettskrämd att jag gör något dumt. Vad jag skulle vilja göra, är helt enkelt att hacka bort hela sockeln neråt, så långt att jag kan antingen bara mura upp en ny slät cementyta framför spisen. Eller, att kunna regla upp och lägga ett nytt trägolv där och lägga en snygg kopparplåt ovanpå.
Riskerar jag att göra något dumt om jag ger mig på sockeln med huggmejsel?
Något jag bör tänka på innan? Tänk efter före!
Några praktiska tips överhuvudtaget?
Detta är problemet: Huset är alltså en gammal sommarstuga, byggd 1959. Den murade öppna spisen är troligen från ungefär samma tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att sockeln har satt sig någon gång i forntiden. Det är en höjdskillnad på ungefär 3 cm på den del av sockeln som har spruckit. Jag har varit tvungen att lägga fogmassa i sprickan för att det blåste i princip rakt in där. Kallt!!
Logga in
Skapa konto
Man ser sprickan som jag fyllt med fogmassa som ett mörkt streck på sockeln.
Logga in
Skapa konto
På denna bild ser man också höjdskillnaden utefter den del som "står kvar" till höger och den del som sjunkit ner till vänster.
Tilll frågan: Nu måste jag ta tag i detta, men jag är vettskrämd att jag gör något dumt. Vad jag skulle vilja göra, är helt enkelt att hacka bort hela sockeln neråt, så långt att jag kan antingen bara mura upp en ny slät cementyta framför spisen. Eller, att kunna regla upp och lägga ett nytt trägolv där och lägga en snygg kopparplåt ovanpå.
Riskerar jag att göra något dumt om jag ger mig på sockeln med huggmejsel?
Något jag bör tänka på innan? Tänk efter före!
Några praktiska tips överhuvudtaget?
Du har en sommarstuga så förmodligen är det inte byggt på platta utan kryp/plintgrund medan sockeln till öppna spisen står på marken för sig självt så att säga. De två delarna rör sig oberoende av varandra och då kan det bli så där. Du kan ju mejsla bort allt som ligger för högt och göra en ny yta men problemet kan ju återkomma det får du räkna med.
Klicka här för att svara