H
Skall renovera på 2 våningen i vårt radhus och lägga nya golv.
Spånskivor, bräder ev. isolering skall ut på backen på något sätt,
men inte igenom huset. (har städat tillräckligt vid tidigare renoveringar).

Man kan använda balkongen för att ta ut det kasserade byggmaterialet
och slänga ner det på altanen som är pålad ca 40 m2 och byggd i lärk.

Men vad kan vi skydda altanen med så att det inte blir skador?
Både på själva altanytan men också i tanke på altankonstruktionen, (pålad).
Det är spånskivor och de är ju rätt tunga, brädor med spik osv.

Har ni några tips vad som är bäst?

Kan detta vara något? Lägga ut frigolitskivor? Brädor som man lägger tväremot altanbrädorna?
Att köpa skumgummi madrasser tror jag är dyrt.

Har ni några andra lösningar och tips?

OSB brukar användas som skydd. Ca30-40 kr/kvm

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H
vojma skrev:
OSB brukar användas som skydd. Ca30-40 kr/kvm

Tck!
Håller den som stötdämpande för fall av golvspånskiva från andra våningen?

Om altanen är normalt dimensionerad så borde det inte vara några problem

När de renoverar lägenheter högt upp kopplar de på som en stor tunnel av nåt textilmaterial från ett fönster ner i en container. Det hade kanske varit nåt att forska efter?

Går det att regla en kana?

H
pekk@13 skrev:
Går det att regla en kana?
Frågan är om spånskivor och träplank glider så bra?

H
Om man lägger ut engångspall på altanen, kan det vara något?

Regla upp någon form av kana på en alu-stege och backa in släpet där den slutar.
Försök sortera så gott det går och kör till tippen direkt med skitet! :)

Mvh
Thomas

H
Är inne på det också, om man sätter 2 alustegar intill varandra och lägget masonit ovanpå
frågan är hur man håller masoniten böjd så att inte byggmaterialet åker av, har du något bra tips?

Ta några rejäla reglar och spika på spill-masonit som glidbana och kanter och se till att skrotet hamnar utanför altanen.

Jag skulle inte chansa med att kasta ner byggavfall på altanen, då är det väl bättre om det blir lite smutsigt inne än att altanen blir skadad. Och blir det verkligen så smutigt? Om du förpackar småsopor i säckar på övervåningen och bär ut större avfall borde nedervåningen hållas ren. Om inte - ta in en städfirma som belöning till dig själv för en väl genomförd renovering.

H
Jo. det klart, men jag har städat 400 timmar efter snickare som inte skött sig så bra, så nu tänkte jag göra vad jag kan för att slippa städa om allt igen. Köksskåpen är många. :)

Kan du hänga upp plastdraperier för att hindra dammspridning? Hyra en luftrenare? Lägga ut golvskyddsmattor? Men visst - jag avskyr också städning.

H
Funderar på att ta en regel och spika fast masonit så att det blir som en tunnel, kan det vara något tror ni?
Kan det fungera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.