Hej.

Jag köpte på mig ett tegelhus från 1958. Killen jag köpte ifrån hade precis totalrenoverat ställe i syfte att sälja, vilket självfallet då renoverades "snyggast möjliga till billigaste pris" med genvägar och lågbudget material.

Samtliga ytterväggar är på insidan betongen som är målad. Detta med en vägg som är undantag - Där sitter en gipsplatta utanpå betongen med underliggande fuktskydd/plast. Bör man oroa sig för detta undantag, att man gömt fukt/skador eller annat under gipset, eller är detta en "normal byggteknik" ?. Just denna vägg är på nedervåning.

mao - Bör jag slita upp hela gipsväggen bara för att förvissa mig om att inget lurt finns bakom?

Hälsn
Andreas

peternicklas
Jag skulle riva allt som ligger direkt mot ytterväggen. Plasten hindrar väggen från att andas.

Här har man satt plasten utanpå reglarna.... dvs betong, därefter regelverk, sen plast, sen gips.... det är väl fackmässigt gjort då?

Men frågan är väl varför har man klätt väggen? Är det en vägg under mark så skulle jag plockat bort all som har byggts på väggen.

Jepp. Det är nyckelfrågan.... Hela kåken är nyrenoverad, men det är bara just denna vägg som är täckt.
Hela väggen ligger ovan mark, men jag vet att man tidigare byggt upp en rabatt som låg direkt mot ytterväggen... c:a 50cm hög.

Varför inte fråga?

Har frågat.... han har inte en susning...några utlänska hantverkare han inte har koll på...
Skulle ni rivit och kollat?... eller väntat och hållit tummarna...?..;)

Ett par gipsskivor är ju väldigt lätt och billigt att både riva och sätta upp nya, så det är väl lika bra att riva så slipper du oroa dig..

Om svaret blev som du skriver på en fråga om varför, ja då skulle jag riva väggen direkt för inte f.n gör några hantisar något dom inte har blivit ombedda att göra. Tänk om de fick för sig att mura igen entrén så ingen kom in, skulle han svara på samma sätt då också? och betala för jobbet.

Har de lagt plast bakom har den som gjort det misstänkt fukt. En betongyttervägg ska få andas så plasten har säkert dragit upp fuktnivåerna i väggen.
Jag skulle ta ner det, putsa väggen och måla.

Mvh,
Anders

Tack för alla svar.

Verkar helt klart tillräckligt skumt för att riva det.....trots att det blir ett jätteprojekt för mig...Har lixom tummen fullständigt mitt i handen.

Jag river, och hoppats på att det inte gömmer sig något större saneringsarbete bakom.

Om det finns fukt där kommer det att visa sig i framtiden och då är lösningen att riva väggen och putsa. Men risken är att du har en frisk vägg och inget fuktproblem och då har du gjort rivningen i onödan. Mitt förslag, vänta och se. Det finns säkert andra projekt som är bättre att lägga tiden på.

• Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Ä rvä lmånga som sätter gips på betongvägg för att slippa spackla så mycket. Men man vet aldrig vadsom döljs.

Hur vet du om plasten och reglarna?

Hittade plasten och reglarna när jag monterade en apparatdosa där tidigare....
Behöver kanske inte riva hela vägen....Funderar på att såga upp en kvm hål för att titta...borde vara tillräckligt enkelt för mig att sen lappa igen.

Alternativt köpa loss mig på någon fiberoptisk kamera för att borra upp ett gäng hål och titta...andra förslag?

Jag kanske är extra nojig...dels för att rummet är på nedervåning, och där sover småbarnen, samt att på nedervåningen verkar det vara konstant 6-7% mer luftfuktighet än övervåningen.

Redigerat:
Förklaringen kanske är så enkel som att man reglar för att kunna dra lite elrör. Om plasten ska vara där eller inte kan man ju fundera på - på en lättbetongvägg ska den inte vara där men vad är rekommendationen på en betongvägg? Ring någon isolertillverkare och fråga. Många sätter nog plasten där för att det är så man "normalt" gör. Mao tror jag man ska ligga lite lågt med konspirationsteorierna....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.