Har precis rivit ut hela gillestugen pga fuktproblem och mögel..
Fukten kommer ej utifrån utan från den oisolerade plattan och går då upp ca 15 cm alla väggar i källaren.

Nu har vi gjort om allt och ska sätta lister. Vad ska jag använda?
De förra ägarna hade trä direkt emot väggen, gick inget bra..
Vi tittade på plastlister men de såg så gräsligt fula ut på Bauhaus (nötta, skavda) så det lockade inte till köp.
Kan man sätta trälist med någon fuktspärr bakom? Eller sätta det med någon cm ifrån väggen hur man nu gör det... ?

Tjärpapp. Bakom/under brukar funka bra

Dränera om ordentligt har ni gjort det ?

Jaa dräneringen är OK, fukten kommer inte ifrån ytterväggarna utan underifrån.. fick höra att det var något vi fick leva med. Så tjärpapp funkar? Vilket är bäst tro? Tjärpapp eller lägga distanser ifrån väggen?

Men vänta nu, man dränerar ju för att hålla undan vattnet under plattan, men ni kanske har omvänd fuktvandring om källaren är uppvärmd då ? Låter ju skumt iaf i mina öron. Vadå leva med, då är de väll ganska så jätte hög risk att de blir mögel inom kort igen då om de e fukt 15cm upp i väggarna.

Jag vet inte, vi hade en fuktutredare här som sa att fukten finns där på grund av en oisolerad platta, Han sa att det var lugnt så länge inte vi inte klär källaren med tapet och trälist som det hade varit innan..

mecese83 skrev:
Jag vet inte, vi hade en fuktutredare här som sa att fukten finns där på grund av en oisolerad platta, Han sa att det var lugnt så länge inte vi inte klär källaren med tapet och trälist som det hade varit innan..
Vad har ni för golv i källaren?
Tänkte både med anledning av fukten men även för val av list

Klinker... i två av rummen (sovrummen) är det klinker med golvvärme.

Var det anticimex som gjorde fuktutredningen? Vad gjorde dom och vad kostade det ca?

Funderar på att göra en själv och därför lite nyfiken.

Nej det var inte Anticimex utan ett annat bolag (samma timpris dock, vi kollade innan). Tror det låg på 1000:-/h + körtid... fakturan hamnade på strax över 2400...
Vill man ha det skriftligt hamnar det nog på det dubbla. Minst.

Ok, men vad gjorde dom? Mätte fukt i tittade lite?

Jaa vad gjorde dom.. =)
Mätte fukt överallt.. i väggar, golv och i själva rummen. Kollade konstruktionen på golvvärme m.m. och försökte konstatera då varför vi hade fått mögel på väggen.
Berättade hur vi skulle göra för att fixa problemen och förhindra att dom uppkommer igen..

Malten skrev:
Men vänta nu, man dränerar ju för att hålla undan vattnet under plattan
Finns det inget kapillärbrytande under plattan kan fukten komma upp den vägen så länge adhesionen mellan vattnet och betongen är starkare än vattnets kohesion. Kapillärkraften kan dra upp fukt från marken oavsett om det är dränerat runt källarväggarna.

Jag hade skruvat vanliga trälister men lagt en vanlig bricka på 2-3 mm bakom listen så att den kommer ut från väggen.

• Gilla
Corpes
  • Laddar…
Bäst att brickan lutar ner mot väggen isåfall så att kondens på väggen inte rinner in mot väggen. Kanske kan vara värt att lyfta innergolvet och därefter ha en tjärpapp, ovanpå lägger man bärande reglar och golv.

Kan mögel växa mellan t.ex tjärpapp och betong/cement?

Trä i fuktig miljö med värme lär bli mögliga oavsett avstånd. Alltså måste fukten bort kontinuerligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.