7 448 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
MDF-panel i hall
Håller på att renovera hallen. Väggarna är idag av kraftig väv (målat i aprikos...) och bakom väven är det tretex.
Planerar att sätta upp MDF-pärlspontspanel och undrar om det finns några do's and don'ts?
Takhöjden är 2600mm och skivorna är 2400mm varpå det kommer krävas en hel del skarvning på längden. Tips på fogning för att dölja skarvarna?
Tänkte köpa obehandlade och måla själv. Dels för att få lite "liv" i målningen, sen för att jag antar att jag kommer att behöva dölja spikhål och skarvar.
Tacksam för hjälp.
Planerar att sätta upp MDF-pärlspontspanel och undrar om det finns några do's and don'ts?
Takhöjden är 2600mm och skivorna är 2400mm varpå det kommer krävas en hel del skarvning på längden. Tips på fogning för att dölja skarvarna?
Tänkte köpa obehandlade och måla själv. Dels för att få lite "liv" i målningen, sen för att jag antar att jag kommer att behöva dölja spikhål och skarvar.
Tacksam för hjälp.
Jag satte upp sådan panel i delar av badrummet för ett tag sedan, fast jag limmade upp den. Var inga större problem att arbeta med dom...kan inte komma på något som man måste tänka på faktiskt. Målning gick bra, vi använde linoljefärg. Vill du slippa skarvning så kanske ett par rejäla golvsocklar/taklister kan ta hand om det problemet? Beror lite på vad du har i huset f.ö. förstås.
Hej!
Se min tråd som jag startade häromdagen:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/209909-langa-panelskivor.html
Det blir tydligen inte snyggt att skarva. Jag kontaktade Brandéns och de kanske kan hjälpa dig.
Se min tråd som jag startade häromdagen:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/209909-langa-panelskivor.html
Det blir tydligen inte snyggt att skarva. Jag kontaktade Brandéns och de kanske kan hjälpa dig.
Skarva utan att täcka med list är värdelöst. Jag har satt mdf-panel på ett par ställen, bl.a. i trapphuset och där blev ett par ställen som höjden inte räckte till, typ ett hörn här och var, dessa är skarvade men det syns med tiden när det krymper/sväller.
Tack för era svar.
Det var ju attans att det inte blir bra att skarva... Om jag ska täcka med sockel blir det ca 100mm uppe och 100mm nere...
Kan det inte bli bra om man petar in akrylfog i skarvarna eller nåt?
Det var ju attans att det inte blir bra att skarva... Om jag ska täcka med sockel blir det ca 100mm uppe och 100mm nere...
Kan det inte bli bra om man petar in akrylfog i skarvarna eller nåt?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Gör som det är gjort hemma hos oss, vi har (äkta) pärlspont hela vägen från golv till tak, men på mitten har de satt en profilerad list. Listen och pärlsponten nedanför är pilsnermålad och ovan listen är det vitmålat. Ser riktigt bra ut, förutom färgvalet nertill...
Din skarv kunde du ju alltså sätta bakom en sådan list.
Din skarv kunde du ju alltså sätta bakom en sådan list.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden