3 513 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
IPE eller HEA till rum på 6 x 6 meter
Hej.
Vill ta bort en vägg och ersätta den med en bärande balk. Längden på balken kommer att vara ca 6 meter och hela bredden på det "nya" rummet är 6 meter (balken ligger mitt i rummet så det är 3 meter per sida) Huset är ett 1½ plans villa och befintligt bjälklag är 220x45. Klarar jag mig med IPE 220 eller vad anser ni jag bör använda för balk?
Tack på förhand
Vill ta bort en vägg och ersätta den med en bärande balk. Längden på balken kommer att vara ca 6 meter och hela bredden på det "nya" rummet är 6 meter (balken ligger mitt i rummet så det är 3 meter per sida) Huset är ett 1½ plans villa och befintligt bjälklag är 220x45. Klarar jag mig med IPE 220 eller vad anser ni jag bör använda för balk?
Tack på förhand
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Flyttad från teknik. Jag tror att fler "dimensionerings freaks" läser i det här ämnet.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
En relevant fråga är hur det ser ut på övervåningen, finns där någon bärande vägg som hjälper takstolarna?
På övervåningen finns inga bärande väggar som bär takstolarna i mitten över denna vägg, utan här är ett öppet rum. Takstolarna vilar helt på ytterväggrana och kanske lite på mitt väggen i huset (Den väggen som jag vill ta ersätta med balk). Främsta syftet med väggen är att bära bjälklaget mellan våningsplanen.
Redigerat:
Det är inga problem att räkna på om det bara är mellanbjälklaget/övervåningen som ska belasta balken.Leet skrev:På övervåningen finns inga bärande väggar som bär takstolarna i mitten över denna vägg, utan här är ett öppet rum. Takstolarna vilar helt på ytterväggrana och kanske lite på mitt väggen i huset (Den väggen som jag vill ta ersätta med balk). Främsta syftet med väggen är att bära bjälklaget mellan våningsplanen.
Men jag blir inte riktigt klok på ditt senatse inlägg, finns en bärande vägg uppe som stöder takstolarna eller inte?
Detta är mycket viktigt att klarställa först, ett "kanske lite" duger inte som fakta.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Balkdimensionen vågar jag inte ha synpunkter på. Men ytterligare en sak som du bör undersöka är hur du skall fästa in balken. Om jag tolkar det rätt så har du 36kvm rum ovanför denna balk. I bostäder dimensionerar man för 200kg / kvm plus egenvikten (som nästan kan försummas tror jag). dvs 7,2 ton. Hälften av den lasten hamnar på balken dvs. 3,6 ton. Det fördelar sig sedan så att det blir 1,8 ton per uppläggspunkt.
Ofta måste man förstärka grunden för att kunna ta upp en sådan punktlast.
Ofta måste man förstärka grunden för att kunna ta upp en sådan punktlast.
Klicka här för att svara