Y
Vilken slags skiva, och vilken tjocklek på denna - bör man ha bakom gips ifall det ska kaklas sen?

den får kosta mer bara den är tunn och stark.

Beroende på vad du har för regelavstånd behövs ingen skiva alls?

Vill man förstyva väggen eller ha något bra att skruva i bakom gipsen sätter man OSB eller om man vill betala lite mer, plywood. OSB är 11mm plyfan är väl 12.

Y
ska göra en spotlightlåda vid taket.110cm lång, 51cm hög. Reglar åt alla håll och kanter såsom jag ritar men får nog begränsa för att hålla nere vikten. Kommer bli tungt kakel på så bara det håller sen så.

Y
kan man kakla direkt på en regel eller måste gipsen vara heltäckande?

Träet rör sig nog för mycket för att man ska kunna kakla direkt på den.

Y
1. om jag behöver byggaut 29mm innan gipset..vilka skivor hade ni använt då?

2. vore renoveringsgips ovanpå träregeln tillräckligt för kunna kakla?
(inte 6mm gips utan något bakom utan tänker just framför regeln)

Redigerat:
Jag har lite svårt att visulisera hur det behöver se ut, en skiss kanske skulle hjälpa?

Men ska du lägga 29 mm skivor bara för att bygga ut? Är det inte bättre att regla upp det om det är så tjockt?

Vad det gäller renoveringsgips skulle jag säga ja, men bara om den täcker hela ytan, och inte bara sitter på regeln. Annars rör den sig ju med underlaget.

Y
Har en låda på golvet.. ska göra en låda ovanför den vid taket... problemet är att för nyttja glespanelen så måste jag öka djupet något, dvs bygga ut både befintliga och blivande lådan med 29mm.

Sitter och gör en 3d ritning nu men svårt att lyckas göra en bild som säger allt.

Y
så enkelgips funkar om man har gott om reglar?

kaklet får bara inte rasa för så blir golv och allt skrot.

bruna ovanför är takglesen.. gröna är antingen 45x95 eller 45x45

hylla-3b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hylla-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
Om jag frågar såhär istället... Vågar man göra den helt vägghängd utan stöd från taket?

Hyllans djup blir så stort ifall jag ska klara av att pricka glespanelen.

Kan du inte köra sådant där fejkkakel där? Fibo Trespo eller vad det heter? Väger inte så mycket.

Lux/Byggskivor är väl ca 30mm tjocka och direkt kaklingsbara, används tex för badkarskanter

Jag kan för mitt liv inte tänka mig att det inte skulle hålla med enkelgips, men jag vågar och kan inte garantera något!

Y
10mm kakel. ganska stora skivor, inte lösa bitar. totalvikten blir säkert den samma men borde ju vara större risk att skivan kan släppa än om det är småbitar.

Får nog beräkna med dubbla skivor av olika slag ändå för inte behöva oroa sig.

Bygg med reglar, regla cc30, använd vanlig 13mm gips. Du borde lägga mer energi på att fundera över hur du fäster detta i taket än själva gips/kaklingen.

Det är reglarna som gör att konstruktionen inte faller ihop i detta fall, tänk skivorna som underlag för kakel endast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.