19 479 läst ·
11 svar
19k läst
11 svar
Gammal betong oanvändbar?
Hej
Har haft en säck Maxit grovbetong stående i över ett år som jag idagarna skulle använda.
Det dammade rann ur som vanligt ur säcken och jag blandade upp den med vatten och gjöt.
Men det jag gjör blev helt poröst efter 3 dygns härdning och kunde brytas sönder med händerna.
Vet att kromets bindning bryts ned efter 6månader.
Blir betongen helt kass om den får stå?
//PPALM
Har haft en säck Maxit grovbetong stående i över ett år som jag idagarna skulle använda.
Det dammade rann ur som vanligt ur säcken och jag blandade upp den med vatten och gjöt.
Men det jag gjör blev helt poröst efter 3 dygns härdning och kunde brytas sönder med händerna.
Vet att kromets bindning bryts ned efter 6månader.
Blir betongen helt kass om den får stå?
//PPALM
Ger liv till tråden igen då jag sitter här med lite panik
Igår gjöt jag fast fem plintar med vangstycken till trappen jag snart är klar med. Idag när jag känner på betongen så är den fortfarande mörk, låter ihålig när jag knackar på den och den hög som blev över och ligger på marken kan med lätthet brytas sönder. Jag misstänker att jag har gjort bort mig i ett försök att vara ekonomisk och använda den betong jag hade liggandes i boden sedan ett år. Min fråga är därför om någon vet om betong blir förstörd med tiden, säckarna jag använde var lite hårda men kunde "mjukas" upp och dammade som vanligt när jag blandade till den. Jag har väl egentligen fått svar nedan i tråden, men kanske kan någon veta om det kan funka ändå men att det kan vara så att det tar längre tidför den att brinna, men ATT den brinner? Hjälp och suck från en förtvivlad hemmapulare
Redigerat:
Hoppas, hoppas, hoppas på det! Alternativet är att riva ner alla vangstycken och gräva upp alla fem plintarna. Det sitter ju perfekt i våg nu. Tack för svaret, det skänker lite hopp, nu får jag vänta och se då.cust3000 skrev:
Jag har gjutit >50 plint och jag funderade på om hur betongen har uppfört sig, och som du beskriver har den varit porös <2 dygn efter gjutning, för att sedan stabilisera sig.
Håll oss uppdaterade om hur det går!
Håll oss uppdaterade om hur det går!
Jag har haft den staplad på varandra ute i boden som är ouppvärmd. Lite fukt verkar den ha dragit åt sig eftersom säckarna var lite "stela". Klumpen jag hade hällt ut på marken igår trampade jag på idag och den smulades totalt sönder, inte ens klumpar blev det - bara ballast och damm. Så det verkar som att mina säckar hade gjort sitt. Även om jag hoppas på att det brinner ihop med tiden. Jag förstärkte med 2-5 cm lager färsk betong som byggde upp som stöd till stolpskon, räknar med att det ska räcka som avbärning mot de mjuka plintarna under.mlkjhr skrev:
En ny erfarenhet rikare är jag iaf.
Bästföredatumed avser kromreduceringen - det har med arbetsmiljön att göra.
Gammal cement får i regel sämre hållfasthet vilket i laboratoriesammanhang kan ha betydelse. Rent konstruktivt har jag väldigt svårt att se hur ett år gammal cement skulle ha någon betydelse.
Jag tror att du hävt i för mycket vatten, blandat för dåligt alternativt råkat ut för frostskadat.
Gammal cement får i regel sämre hållfasthet vilket i laboratoriesammanhang kan ha betydelse. Rent konstruktivt har jag väldigt svårt att se hur ett år gammal cement skulle ha någon betydelse.
Jag tror att du hävt i för mycket vatten, blandat för dåligt alternativt råkat ut för frostskadat.
Klicka här för att svara