Är det någon som kan hjälpa mig o tala om hur man får till dessa avfasningar på stolparnas hörn?
DSC00036.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(bilden är länkad från: http://www.granhammar.com/bilder/racken/DSC00036.JPG )

Hyvel eller såg (cirkel eller sticksåg) eller en handöverfräs

jag tesyade med sticksåg och cirkelsåg, det blev j,..igt bökigt, då det inte skall fasas hela stolpens längd.

Du får mäta ut var det ska börja o sluta och fasa in.

Jag ska göra precis samma sak. Jag tror det givna valet är en överhandsfräs. Hur får man annars till de avrundande ändarna på fasningarna?

Jag skulle bli jätteglad om jag hade fel för jag har både sänksåg och cirkelsåg men ingen överhandsfräs.

Man kan såga med cirkelsåg/sänksåg dom längre sträckorna o så själva början o slutet med sticksåg. Man får slipa den sen.

Har gjort det själv på detta viset.

Ska det vara snyggt så köp färdiga. Ska det vara "do it yourself" så skaffa en vertikalfräs med tiltbar spindel och en rundkutter, diameter lämpligt till avslutnings radien. Ska det vara specialmått utan stora investeringar så lämna det till ett snickeri.
Det går inte att köra med en 45 graders fräs i en överhandsfräs då det är olika radier längst ut och längst in på frässtålet.

Cirkel och sticksåg kommer att se för jäkligt ut och efter massor med slipning kommer varje stolpe att ha 4 olika fasningar.

Pessimist Protte

Ritar man bara ordentligt på stolpen så blir det enhetligt

protte: Borde inte en sådan här fungera? http://www.jula.se/fasfras-45-25-4mm-186128

Cirkelsåg och sticksåg blev det inte något bra resultat med, aldeles för bökigt.
Ett alternativ jag annars funderar på är stämjärn i övergångarna och sedan handhyvel och därefter "handhyvel med liten nos" för att komma intill övergången.

Det kommer att se lite konstigt ut, början och slutet kommer att se sneda ut.
Möjligen om man kör från båda sidorna och låter ryggen vara kvar eller slipar ned den.

Verkyget för att göra det för hand kanske skulle vara en med två handtag som jag glömt namnet på.

Protte

Angående att början o slutet kommer se konstiga ut, där tänkte jag mig använda stämjärn i sådana fall för att få till det.

Jag hade nog kollat hur det hade sett ut om man hade svarvat.
Fast hitta nån med en svarv kanske är svårt?

//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.