Hej
Jag har ett hus från 30-talet. Huset är byggt av stående plank. Fasaden/väggarna är uppbyggda enligt följande.
Utifrån: Puts, vassmatta och nät, spräckpanel, papp och stående plank.

Jag är halvvägs igenom en omputsning och tillägsisolering med systemet Serporoc. Planen är att plocka bort allt in till plankväggen. Alltså spräckpanelen också. Nu slår det mig att spräckpanelen kanske behövs för att stadga upp plankväggen!?

Frågan är alltså. Behövs spräckpanelen för väggens hållfasthet?

(Jag vill ta bort spräckpanelen för att väggen inte ska bli så tjock efter isoleringen.)

Tacksam för svar innan mitt hem rasar samman. :-)

• photo 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo 2.JPG
    Skapa konto
  • photo 3.JPG
    Skapa konto
Kalle,

FIck du något svar på denna frågan. Gick du vidare med omputsningen?
Jag är i samma läge och har inte hittat någon som kan svara.

/ Carl

Kalle_odenplan skrev:
Hej
Jag har ett hus från 30-talet. Huset är byggt av stående plank. Fasaden/väggarna är uppbyggda enligt följande.
Utifrån: Puts, vassmatta och nät, spräckpanel, papp och stående plank.

Jag är halvvägs igenom en omputsning och tillägsisolering med systemet Serporoc. Planen är att plocka bort allt in till plankväggen. Alltså spräckpanelen också. Nu slår det mig att spräckpanelen kanske behövs för att stadga upp plankväggen!?

Frågan är alltså. Behövs spräckpanelen för väggens hållfasthet?

(Jag vill ta bort spräckpanelen för att väggen inte ska bli så tjock efter isoleringen.)

Tacksam för svar innan mitt hem rasar samman. :-)
Nej, den behövs inte.
Den är till för den gamla putsen.

Hej Carl

Jag tog bort spräckpanelen och putsade om mitt hus. Inga tråkiga överraskningar har dykt upp. Plankväggen (stående) borde verkligen inte röra sig, plankorna är ju skråspikade i varandra. Jag funderade på att stadga upp väggen med spikband på diagonalen, men jag kom aldrig till skott med detta.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.