11 347 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Fönsterbräda till djupfönsternisch i 50-tals hus- val av material?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 inlägg
Vi har idag djupa fönsternischar (ca 25 cm), som bara är målade. Jag vill gärna sätta in en mörkare mörkgrå färgad stenskiva av något slag in i nischen.
Vi kan inte mycket om olika stenprodukter och vill inte betala allt för mycket.Vill gärna få lite funkis, 30-tals känsla och tänker då i första hand på fina måttanpassade stenskivor. Vill inte ha trä/MDF.
Vad ska vi välja för slags stenmaterial och vad ska man tänka på? Jag har hittat några firmor som måttanpassar granit och marmor fönsterbrädor, men det rinner snabbt iväg. Finns några stenmaterial som är mer prisvärda än andra?
Tack för tips och hjälp!
Vi kan inte mycket om olika stenprodukter och vill inte betala allt för mycket.Vill gärna få lite funkis, 30-tals känsla och tänker då i första hand på fina måttanpassade stenskivor. Vill inte ha trä/MDF.
Vad ska vi välja för slags stenmaterial och vad ska man tänka på? Jag har hittat några firmor som måttanpassar granit och marmor fönsterbrädor, men det rinner snabbt iväg. Finns några stenmaterial som är mer prisvärda än andra?
Tack för tips och hjälp!
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 inlägg
upp! Hoppades på minst ett svar i alla fall....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mörkgrå?
Då skulle jag säga skiffer.
Det är ett inhemsk material, och inte särskilt dyrt tror jag.
Speciellt inte om det inte behöver vara högglanspolerat.
Då skulle jag säga skiffer.
Det är ett inhemsk material, och inte särskilt dyrt tror jag.
Speciellt inte om det inte behöver vara högglanspolerat.
Gjut en egen i betong. Det är grymt billigt och blir kanonsnyggt! En säck betong får du för ca. 50:- och den torde räcka till ca. 3 skivor (beroende på storlek). Eventuellt kan du armera lite, kostnaden för detta är väl ytterligare 50:-
Vill du ha en den extra mörk kan du behandla den med betongolja.
Billigast är nog att gjuta egna av betong. Finns många trådar om hur man gör detta. Ett annat tips är stora klinker som du skär själv till rätt storlek.
EDIT: eviljava hann först!
EDIT: eviljava hann först!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du gjort det själv Eviljava?eviljava skrev:Gjut en egen i betong. Det är grymt billigt och blir kanonsnyggt! En säck betong får du för ca. 50:- och den torde räcka till ca. 3 skivor (beroende på storlek). Eventuellt kan du armera lite, kostnaden för detta är väl ytterligare 50:-
Lägg upp lite bilder på hur du gjorde är du snäll!
För latmaskar som mig låter det ganska jobbigt.
KnockOnWood skrev:
Japp, jag gjöt faktiskt några stycken i vintras. Här kommer bilder på två av dem. Inga höjdarbilder, men det är allt jag orkar åstadkomma på en lördagmorgon...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivorna är inte behandlade med någonting annat än golvsåpa. Vill man ha dem mörkare borde betongolja eller liknande kunna användas.
Edit: de är mörkare i verkligheten. Det är solreflexerna som gör att de ser lite ljusare ut på ytan.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Fin svensk kalksten, typ Jämtland som har mörkgrå varianter.
http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
Klicka här för att svara