Hej!

Av olika anledningar skall vi byta tak på vår friggebod och då bygga ett pulpettak istället för ett sadeltak. Jag ser två olika sätt att lösa detta på, men är osäker på om det ena är enklare än det andra. Höjden inne är bra oavsett alternativ då friggeboden redan är rejält hög.

Alt A) Bygg på den högre sidan med cirka 30 cm (röd linje). Fördelar: Befintligt regelverk behöver inte ändras. Nackdel: Yttre och inre väggar behöver byggas för den påbyggda delen.

Alt B) Kapa av motsvarande takets lutning på befintliga väggar (röd markering). Fördelar: Yttre och inre väggar behöver inte kompletteras. Nackdelar: Nytt regelverk behöver byggas för de övre delarna av väggarna.

Vad tänker den samlade kompetensen om detta? Vilket alternativ skulle ni välja?
2013-06-12 21-28-20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A definitivt. Bara tanken att såga sönder väggen som i B ger mig rysningar. Usch för att stå på ställning med tigersåg och såga flera meter.

Att bygga en yttervägg kan du göra genom att sätta vindskivor runt om. 2*17 cm med lite överlapp. Lätt som en plätt.

brumbjorn skrev:
A definitivt. Bara tanken att såga sönder väggen som i B ger mig rysningar. Usch för att stå på ställning med tigersåg och såga flera meter.

Att bygga en yttervägg kan du göra genom att sätta vindskivor runt om. 2*17 cm med lite överlapp. Lätt som en plätt.
Tack för ditt svar. Gällande B så hade jag nog tänkt att köra med cirkelsåg men det kanske inte funkar?

Några fler tankar/åsikter?

Att köra med cirkelsåg går bra om väggen är massiv och inte börjar belasta klingan eller knipa om den. Då har den en tendens att kasta bakåt. Och du får väl automatiskt vikt på klingan i detta fall. Cirkelsågar är farliga. Jag har fler incidenter med cirkelsågen än alla andra verktyg tillsammans.

En fördel är att du kan skruva en bräda under ditt snitt och vila sågen på den. Men var försiktig. Det kan gå att sätta kilar i spåret bakom cirkelsågen för att avlasta, man blir också starkare om man arbetar i midjehöjd.

Min cirkelsåg har ett max skärdjup på ca 7 cm. Kolla hur tjock väggen är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.