Jag har borrat hål på ovansidan av en plan mur. Där ska sättas stolpskor (U, 73mm) med kemankare och sedan 70x70 tryckimpregnerad stolpe i stolpskon. Stolpskon har ett 20cm långt järn och jag undrar om man bör låta en del av järnet sticka upp ovanför stenen eller om man kan sätta det så djupt att undersidan på stolpskon ligger an mot stenen (och järnet är helt dolt)?

Har en liknande fundering om stolpen. Jag har tänkt sätta den ända ner i stolpskon om inte det är galet av någon anledning.

Egentligen undrar jag väl bara - behövs det mellanrum och i så fall var? :)

Närliggande fråga: Behöver jag behandla ovan- och undersidorna på de tryckimpregnerade stolparna med något? Ovansidan kommer vara exponerad mot luft och regn och undersidan kommer ligga an mot stolpskon om ingen protesterar mot det.

Tack på förhand!

Det man vill undvika är väl att stolpen konstant blir fuktig. Är det sådan risk skulle jag lyfta upp stolpskon en aning.

Hur långt ner du sätter den galvade stolpskon spelar ingen roll för dess funktion. Så länge galvaniseringen är intakt är den rostskyddad.

Inte undersidan i alla fall. Jag har sällan sett ändträ som sticker rakt upp. Det är nog inte för rötrisk, men kanske för att regn inte mekaniskt skall nöta sönder stolpen. Vet faktiskt inte. Skulle kunna vara av estetiska skäl, eller av tradition för att obehandlat trä inte klarar det. Om du gör ovansidan toppig går det nog bra.

• Gilla
ola_
  • Laddar…
Tack för svaret!

Hur mycket är en aning? :) En centimeter? Så eventuellt ett mellanrum mellan stolpskons botten och muren, men stolpens undersida kan ligga direkt på stolpskons botten - förstod jag rätt då?

Anledningen till att jag hade tänkt sänka skon maximalt var för att öka stabiliteten, men det kanske inte gör så mycket skillnad.

Jag kanske borde sätta stolphatt för att skydda stolpens ovansida. Ska se om jag kan få till något som passar med helheten. Stolparna är del av ett enkelt staket med horisontella ribbor. Annars kapar jag av den snett!

Ser att det pratas en del om att olja ändträ i andra trådar men har inte blivit riktigt klok på vad för olja det ska vara och tillvägagångssätt.

Ja.

Blir muren torr kan du sänka den hur lågt som helst. Tryckimpregnerat skall inte vara i kontakt med mark till exempel eller fuktig betong. 5 mm borde räcka, men det kanske finns någon standard för det.

Jag vet inte varför tryckimpregnerat oljas. Det är inte nödvändigt såvitt jag vet.

• Gilla
ola_
  • Laddar…
Din fråga är befogad utifrån stabillitet som duskriver. Men du skriver inte hur höga dina stolpar blir.
Jag har gjort liknande en gång och lät då stolpskon sticka upp ett par centimeter på ett par ställen då det va ojämnt i höjd. Där är stolparna betydligt ostabilare. Gjut stolpskorna ända ner. Vad gäller din stolpe sedan hade jag haft 5 mm luft mellan ändträt och stolpskon, detta för att inte stolpen i onödan suger upp den kndens som bildas på stolpskon samt det regnvatten som vid blåst hamnar där.

/Torpalainen

• Gilla
ola_ och 1 till
  • Laddar…
Tack för er hjälp!

Här är mera detaljer: Mina fyra 70x70 stolpar blir 120cm, 120cm, 105cm och 90cm (den förstnämnda kommer att förankras i husfasaden istället för i muren). Jag använder Joma stolpskor 4x73x70 som har 20cm långt armeringsjärn (16mm diameter). Jag har borrat upp 20mm hål och har köpt Biltemas ankarmassa för att fästa stolpskorna för evigt (hoppas jag). Stolparna står med ca 160cm mellanrum och på dom kommer jag sedan fästa liggande ribbor (50-60mm höga, med 50-60mm mellanrum).

Mellanrum mellan ändträt och stolpskon blir nog egentligen också lite lättare när det gäller att få stolpen helt rät. Stabilitetsmässigt då - blir det "lika stabilt" att fästa stolpen 5mm upp i stolpskon som på stolpskons botten? Jag kommer använda 4 st franska träskruvar per stolpe. Egentligen är jag väl inte särskilt orolig för det.

Sedan har jag en fundering angående skillnaden mellan stolpskons dimension (73mm) och stolpens (70mm). Är det något man behöver tänka på här eller löser det sig självt om man skruvar växelvis från stolpskons olika sidor? Böjer stolpskon ihop sig eller blir det helt enkelt ett mellanrum på insidan av den?

.
Stolpskon böjer ihop sig något längst upp iaf, nertill har den lite svårare för det, du får nästan känna hur det känns.
Dock kan jag tipsa om att genomgående bult blir starkare men det kan du ju byta till sedan om det skulle behövas.

/Torpalainen

Kör stolpskon i botten för stabilitetens skull.
Oroa dig inte allt för mycket för fukt i ändträt men du kan alltid lägga en bit syllpapp mellan sko o stolpe
Genomgående skruv o mutter är starkare men det kan bli svårare att få stolpen i lod om borrhålet är för tight.

• Gilla
ola_
  • Laddar…
Tack Nimajneb - jag kommer gjuta fast stolpskorna ända ner. Rekommenderar också du ett mellanrum mellan stolpsko och stolpe?

Tryckta 70 stolpar med NTR A klara med lätthet av ev fuktighet.
Främsta anledningen till att lämna någon mm är för att skapa justeringsmån för att få stolpen lodrät.

• Gilla
ola_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.