Jag har en låda i badrummet som jag tror kan bli trevlig om den får en överdel i valnöt.
Och jag har en överlåda för spottar, som jag tror kan bli trevlig med valnöt list runt sin kant.
Men.
1.
Hur är valnöt som träslag.
* Är den tålig emot fukt?
* Kan man lacka valnöt så man slipper underhålla den med olja?
* Kan man lacka 10 lager så den serut som plast likt i nyare volvobilars paneler som sägs va äkta trä.
2.
Ifall jag nu skulle behöva bryta loss brädan sen så tänker jag nästa problem - man skadar den fukt-papp som är under. Finns det lösningar på detta så man inte skadar fuktspärren?
Vänsterbild = valnötmöbler i vitt badrum.
Höger = mitt badrum idag med dess låda.
Mitten = snabbt ihopklipp med det kakel jag köpt samt funderingen om valnötskivornas placering.
Och jag har en överlåda för spottar, som jag tror kan bli trevlig med valnöt list runt sin kant.
Men.
1.
Hur är valnöt som träslag.
* Är den tålig emot fukt?
* Kan man lacka valnöt så man slipper underhålla den med olja?
* Kan man lacka 10 lager så den serut som plast likt i nyare volvobilars paneler som sägs va äkta trä.
2.
Ifall jag nu skulle behöva bryta loss brädan sen så tänker jag nästa problem - man skadar den fukt-papp som är under. Finns det lösningar på detta så man inte skadar fuktspärren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänsterbild = valnötmöbler i vitt badrum.
Höger = mitt badrum idag med dess låda.
Mitten = snabbt ihopklipp med det kakel jag köpt samt funderingen om valnötskivornas placering.
1. Valnöt är fukttåligt och passar bra i badrum.
Man bör absolut lacka trä i badrumsmiljö dels på grund av fukten men också pga att det är rummet i huset där mest och starkast kemikalier används och spills.
Valnöten bör lackas med en polyuretanlack och inget annat. 1-komponents går bra och 4-6 lager. Golvlack eller ännu hellre båtlack bör används.
2. Angående montaget så kanske du kan borra in ett par mycket starka neodym-magneter på skivans undersida som linjerar med skruvarna som våtrumsskivan är skruvade med. Detta bör vara tillräckligt för att hålla skivan på plats och kommer inte skada tätskiktet. Någon av dessa kanske:
http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000
Man bör absolut lacka trä i badrumsmiljö dels på grund av fukten men också pga att det är rummet i huset där mest och starkast kemikalier används och spills.
Valnöten bör lackas med en polyuretanlack och inget annat. 1-komponents går bra och 4-6 lager. Golvlack eller ännu hellre båtlack bör används.
2. Angående montaget så kanske du kan borra in ett par mycket starka neodym-magneter på skivans undersida som linjerar med skruvarna som våtrumsskivan är skruvade med. Detta bör vara tillräckligt för att hålla skivan på plats och kommer inte skada tätskiktet. Någon av dessa kanske:
http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni angående byggtekniken så funderar jag om jag inte ska lägga en kakel skiva uppepå fuktspärren, sedan silikona fast träskivan ovanpå kakelskivan. Den dagen skivan behöver tas bort kan man ta pianotråd eller något och såga loss den utan större brytvåld som kan vara risk för fuktspärren.
Skulle det varit enbart kakelskiva hade man ju velat att locket täckte sidoskivorna för undvika skarvar, men då avsikten är träskiva sen ovanpå så blir slutresultatet snyggare om jag drar sidorna upp hela vägen och ett mindre kakellock.
Klicka här för att svara