Om du enbart har gips och vill hänga upp något enkelt som en liten tavla eller fotoram så måste ju borrmaskin och plugg fram direkt. Dessutom ger det ju otroligt fula hål om du vill ändra något senare.
Enkelt med osb eller spån då räcker det ju med en diskret liten spik, som dessutom knappt lämnar märken efter dig.
Enkelt med osb eller spån då räcker det ju med en diskret liten spik, som dessutom knappt lämnar märken efter dig.
När jag har satt första lagret med osbskivor och sen ska sätta gipsskivor på det. Måste jag då sätta gipsskivorna i reglarna också, eller kan jag skruva dem i osbskivorna utan att behöva ta hänsyn till vart reglarna sitter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är i alla fall ett kul argument!vectrex skrev:
Känslan.
Hur många som vistas i rummet tror du märker någon skillnad?
Och får njuta av den känslan.
OBS jag säger inte att det är fel.
Bara att det är overkill i nio fall av tio.
OT:
Det är lite märkligt.
När det diskuteras byggande av hyreslägenheter så är det alltid för dyrt pga alla regler och krav.
Men när vi bygger åt oss själva finns det inga spärrar. Då lägger vi gärna på ett extra lager för att det är bra för "känslan".
Hoppas att jag inte var för elak nu
Jag har själv 18 mm träpanel på innerväggarna, ingen gips.
Men inga bullrande tonåringar hemma heller förstås.
Nej, det räcker med att skruven drar fast i OSBn. Undantaget är våtrum där skruven även ska dra i regeln, men där ska man ju ha plyfa bakom våtrumsgips (enl säker vatten)Anna1984 skrev:
Bor i ett hus med enbart enkelgips. Fruktansvärt irriterande vare gång jaf´g ska sätta upp nått annat än en lätt tavla...KnockOnWood skrev:Det är i alla fall ett kul argument!
Känslan.
Hur många som vistas i rummet tror du märker någon skillnad?
Och får njuta av den känslan.
OBS jag säger inte att det är fel.
Bara att det är overkill i nio fall av tio.
OT:
Det är lite märkligt.
När det diskuteras byggande av hyreslägenheter så är det alltid för dyrt pga alla regler och krav.
Men när vi bygger åt oss själva finns det inga spärrar. Då lägger vi gärna på ett extra lager för att det är bra för "känslan".
Hoppas att jag inte var för elak nu
Jag har själv 18 mm träpanel på innerväggarna, ingen gips.
Men inga bullrande tonåringar hemma heller förstås.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
AmatörtipsAnna1984 skrev:
Har du vinkeljärn så använd dom
Annars kan du kapa en liten bit av regeln som du sätter som stopp och skruvar in den stående regeln i
Eller skruva snett från båda håll
Jag hade monterat kortlingar också dvs vågräta reglar mellan de stående.
( i samma höjder som isoleringsskivor )
Vad fyller kortlingarna för funktion? Blir det inte tillräckligt stabilt utan dem eller?D09 skrev:
Vore det inte lämpligt att sätta en liggande regel mot golv/golvreglarna samt lika mot takreglarna, som man sen skjuter fast de stående i?Anna1984 skrev:
Tex. en plåtskena.
Väggskivorna bör väl fästas i nåt på kortsidorna också, och ställs de stående reglarna direkt mellan golv och tak blir det lite glest mellan fästpunkterna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden