(Säg gärna till om jag postar i fel forum, tack)
Köpte hus i höstas. Hultfredshus byggt 1976.
Redan vid besiktningen syntes en spricka syntes på grundmuren/källarväggen (betong). Besiktningsmannen skrev följande (bland en mängd annan info förstås):
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]Grundläggning Källare [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: left"] Det förekommer sprickor i grundmuren/källarväggen. Vill man kontrollera huruvida sprickorna från eventuella rörelser i byggnaden är pågående eller ej, erfordras inborrning av dubbar i byggnadens sockel alt i anslutning till sprickor samt att precisionsavvägning av dubbarna utförs mot fast höjdfix. En sådan mätning bör ske regelbundet under minst ett år för att man ska kunna bedöma eventuella rörelser eller sättningar. [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]Dränering/Fuktisolering [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: left"] Inga tecken på inträngande vatten eller fuktfläckar på åtkomliga ytor vid besiktningstillfället. Inget särskilt att notera.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Jag tror, tyvärr, sprickan ökat i längd något sen besiktningen. Till saken hör att de förra ägarna gjorde vissa förändringar utanför husväggen fast på kortsidan för ca 4 år sen. Se bilden med inringningen. De grävde bort jorden där (för att stadga upp "rabattmuren" och installera trätrappan).
Hur som helst så avsera jag göra nåt åt detta så åtminstone inte vatten tränger in.
Uppskattar all kunskap om hur bör jag gå till väga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!