1 238 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
SvD Opinion - Skärp kraven på byggbesiktningar
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Artikel av Henrik Järrel i SvD idag. Han anser att det krävs skärpta krav på besiktningsmän som besiktigar byggen.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd
Jag är lite tveksam till om det är ett bra förslag. Själv har jag aldrig använt någon besiktningsman vid ett utfört byggarbete eftersom jag vid samtliga tillfällen kunnat vara med vid alla byggmoment och kontrollera att det utförs enligt gällande standard och ritning. Däremot har jag använt besiktningsman vid köp av hus... och här kan jag med min begränsade erfarenhet direkt inse att alla besiktningsmän inte mäter med samma tumstock.
Men är det ett problem vid byggen? Hur utses besiktningsmannen när man bygger totalentreprenad?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd
Jag är lite tveksam till om det är ett bra förslag. Själv har jag aldrig använt någon besiktningsman vid ett utfört byggarbete eftersom jag vid samtliga tillfällen kunnat vara med vid alla byggmoment och kontrollera att det utförs enligt gällande standard och ritning. Däremot har jag använt besiktningsman vid köp av hus... och här kan jag med min begränsade erfarenhet direkt inse att alla besiktningsmän inte mäter med samma tumstock.
Men är det ett problem vid byggen? Hur utses besiktningsmannen när man bygger totalentreprenad?
Jag tycker istället att man ska utöka kraven på KA så att denna fungerar som besiktningman under byggtiden. Det är ju helt menlöst att som nu ta dit en besiktningsman när allt är färdigbyggt som går och granskar tapeterna. Har själv haft en KA som agerat lite av besiktningsman under bygget vilket varit kanonbra, men det är ju mest på hans eget initiativ och för att han är gammal byggare, rent formellt behöver han ju nästan bara begära in lite protokoll.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag både håller med dig och samtidigt inte...
Vi hade också en KA som man i vissa frågor kunde få bra råd och hjälp av. Men i vissa frågor var han helt värdelös (han förstod sig tillexempel inte alls på energiberäkningar och försvårade faktiskt vårt arbete genom att klanta till sig mot kommunen).
En duktig KA kan således vara ett bra stöd och som du säger bättre än en besiktningsman som i efterhand har små möjligheter att besiktiga annat än de rent ytliga.
Men å andra sidan så skulle de ökande kraven på KA förmodligen sålla bort ganska många. Kraven för att ha riksbehörighet för OVK besiktningar verkar vara ganska hög, som jämförelse. Jag kan säga att som privatperson boende strax norr om Göteborg så var det inte helt lätt att hitta en besiktningsman och att få någon form av priskonkurrens var omöjligt.
Jag lutar nog åt att byggandet behöver bli mindre byråkratisk i detta landet - istället för tvärt om.
Vi hade också en KA som man i vissa frågor kunde få bra råd och hjälp av. Men i vissa frågor var han helt värdelös (han förstod sig tillexempel inte alls på energiberäkningar och försvårade faktiskt vårt arbete genom att klanta till sig mot kommunen).
En duktig KA kan således vara ett bra stöd och som du säger bättre än en besiktningsman som i efterhand har små möjligheter att besiktiga annat än de rent ytliga.
Men å andra sidan så skulle de ökande kraven på KA förmodligen sålla bort ganska många. Kraven för att ha riksbehörighet för OVK besiktningar verkar vara ganska hög, som jämförelse. Jag kan säga att som privatperson boende strax norr om Göteborg så var det inte helt lätt att hitta en besiktningsman och att få någon form av priskonkurrens var omöjligt.
Jag lutar nog åt att byggandet behöver bli mindre byråkratisk i detta landet - istället för tvärt om.
Det gäller nog också att hitta en KA som är intresserad av sitt jobb och tycker att det är kul, jag vet några som byggt och aldrig ens haft ett besök på bygget av hen.bjolo360 skrev:
Å andra sidan så vet jag ett bygge som haft otaliga besök av sin KA, mest för att ha en bra kontakt med kunden och för att ha bra koll på bygget. Han kom även med goda råd och tips som inte var inom något han var ansvarig för utan han var genuint intresserad av att kunden skulle vara nöjd med sitt hus och inte komma på något i efterhand som skulle gjorts utan det mesta var redan behandlat när bygget kom dit (lösvirke byggt själv med inhyrning av en del moment).
Det finns både bra och dåliga inom det yrket också, ingen skräll men ändå värt att sägas.
Klicka här för att svara