Som ni kanske läst i tidigare tråd, ska jag när jag flyttar, sätta upp nya väggar på övervåningen, som är oinredd.

Jag har lite tankar om hur jag ska göra detta. Men vill höra era synpunkter.

Det jag tänkte mig är att använda ett lager spånskiva och ett lager med gips på varje sida av väggen. Detta för att ha lättare att fästa saker på väggen.
Fördelar/nackdelar med spånskiva och gips, istället för två lager med gips?

Sen tänkte jag använda mig av träreglar, istället för plåtregel. Billigare och lättare att kapa tänkte jag. Vad har ni för åsikter om träreglar istället för plåt?

Tacksam för era åsikter.

M
Du kan använda OSB istället för spånskiva. Ofta billigare och håller bra (bättre än spån?) med vanlig träskruv.

Att ha en skiva under gipset är fint, dubbelgips är nog det som dämpar ljud bäst men knappast bäst ur fäst-synpunkt.
Jag hade kört på OSB under gipset.

Det låter bra. Då blir det OSB och gips :-)

Hur är det med träregel, funkar det bra eller måste det vara en plåtregel?

Om jag kör med OSB och gipsskiva på varje sida, vad ska jag ha för dimension på träreglarna då för att få bra passform med dörrkarmarna (så att jag inte bygger för tjockt)?
Tänkte även ha isolering i väggarna.

Anna1984 skrev:

Om jag kör med OSB och gipsskiva på varje sida, vad ska jag ha för dimension på träreglarna då för att få bra passform med dörrkarmarna (så att jag inte bygger för tjockt)?
Tänkte även ha isolering i väggarna.
Någon som vet?

Finns ju olika bredder.
gips + OSB x2 + 70mm regel är lagom för 118mm.

Stefan N skrev:
Finns ju olika bredder.
gips + OSB x2 + 70mm regel är lagom för 118mm.
Finns det dörrkarmar i olika bredder? Är 118mm vanligast? Typ de dom har på Bauhus?

Jag ska sätta OSB på bägge sidor och gips på bägge sidor. Alltså regel+fyra lager. Är det 70mm regel som gäller då?

70 regel är väl det allra vanligaste. 45 blir för vekt (i mitt tycke, men visst håller det) och 90 stjäl onödigt med utrymme!

70x45 då eller?

Om man skall vara lite rationell och ekonomisk...

Hur ofta sätter man upp så tunga grejer på sovrumsväggarna att det inte räcker med en gipsskiva?
Hur ljudisolerat behöver man ha det i en enfamiljsbostad? Oftast har man ju innerdörrar som inte dämpar ljud alls nästan, och ventilationsspringor dessutom.

Att ha dubbelgips, eller OSB/spånskiva/plywood + gips kan bli lite overkill hemma.

Sedan är de enkla dörrkarmarna 95 mm.
Då passar det utmärkt med 70 mm regel + 2x13 mm gipsskiva = 96 mm.
Inga utsalningar och konstigheter behövs.

Detta blir billigt och bra.
Om man inte kräver hotellstandard.

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Anna1984 skrev:

Du kan köra med vilket som. Trä är väl lite roligare att jobba med kan jag tycka och lite mer "förlåtande" (man kan banka och hugga ut lite om det inte blev bra). Sen är går nog plåt lite snabbare om man väl får in snitsen och om längden på reglarna stämmer med takhöjden. Plåt är ju lättare så mindre kånkande, men känslan i trä är ju mycket goare :-)

KnockOnWood skrev:
Om man skall vara lite rationell och ekonomisk...

Hur ofta sätter man upp så tunga grejer på sovrumsväggarna att det inte räcker med en gipsskiva?
Hur ljudisolerat behöver man ha det i en enfamiljsbostad? Oftast har man ju innerdörrar som inte dämpar ljud alls nästan, och ventilationsspringor dessutom.

Att ha dubbelgips, eller OSB/spånskiva/plywood + gips kan bli lite overkill hemma.

Sedan är de enkla dörrkarmarna 95 mm.
Då passar det utmärkt med 70 mm regel + 2x13 mm gipsskiva = 96 mm.
Inga utsalningar och konstigheter behövs.

Detta blir billigt och bra.
Om man inte kräver hotellstandard.
Jag trodde att det var så man byggde nu för tiden. Men du tycker att enkelgips på varje sida räcker alltså?

D09
Anna1984 skrev:
Finns det dörrkarmar i olika bredder? Är 118mm vanligast? Typ de dom har på Bauhus?

Jag ska sätta OSB på bägge sidor och gips på bägge sidor. Alltså regel+fyra lager. Är det 70mm regel som gäller då?
Rekommenderar Osb bakom gipsen

Slipper tänka på hur,var,vikter,pluggar och reglar när du ska hänga upp saker sen

Körde så i hela huset och ångrar inte en sekund att jag valde det :)

Dito. Tummen upp

Även om man kanske inte skruvar upp så mycket grejer på väggarna så tycker jag det är värt att ha OSB bakom gipset bar för känslan! Känns mycket mer gediget!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.