I stugan vi ska bygga har vi köpt en begagnad rak trapp på blocket. Den kommer ha en vägg på ena sidan och vara öppen förutom ngt räcke på andra sidan.

Hur ska vi fästa den. Den har suttit i 3 skruvar på ena vagnstycket kan man lätt se. Ska man även fästa den där uppe i bjälklaget, alltså i ändträt i vagnstyckena?

Sen nere vid golvet. Vi har platta med golvvärme så jag vill inte skruva den i golvet på ngt sätt alls. Ska trappen ställas direkt på betongen? Ngt under vagnstyckena isf, typ plast lr liknande? Eller monterar man den på färdigt golv? Vi ska ha ngt slags flytande klickgolv på betongen.

/K
 
D09
Savanna skrev:
I stugan vi ska bygga har vi köpt en begagnad rak trapp på blocket. Den kommer ha en vägg på ena sidan och vara öppen förutom ngt räcke på andra sidan.

Hur ska vi fästa den. Den har suttit i 3 skruvar på ena vagnstycket kan man lätt se. Ska man även fästa den där uppe i bjälklaget, alltså i ändträt i vagnstyckena?

Sen nere vid golvet. Vi har platta med golvvärme så jag vill inte skruva den i golvet på ngt sätt alls. Ska trappen ställas direkt på betongen? Ngt under vagnstyckena isf, typ plast lr liknande? Eller monterar man den på färdigt golv? Vi ska ha ngt slags flytande klickgolv på betongen.

/K
Skulle nog inte ställt den på ett flytande golv. Hellre direkt på betongen.

När ni ställt upp trappan mot våning/loft etc så hade jag försökt och fästa vid foten så den inte kan kana bakåt.

Kan den inte kana bakåt kan den inte falla heller.

Nu gick det ju inte pga golvvärmen i plattan. ( ett alt är att kolla slingornas placering med värmekamera/ir mätare ) .

Jag hade bultat fast i väggen och om det gick vid ovankant, t ex genom vinkeljärn. Limmat underdelen mot golvet alt gjutit upp en liten betongklack som stopp.
 
Fäst trappan i vangstycket såsom tidigare men hitta reglarna i väggen och sedan fäster du den i bjälklaget upptill. Ställ den på det färdiga golvet utan något annat, för du skall väl inte ha fem elefanter hoppandes i trappan samtidigt.
 
Haha 5 elefanter hoppas jag inte dyker upp på besök och hoppa i trappen.

Hade tänkt fästa trappan i reglarna i väggen, får väl i värsta fall sätta fler än 3 skruvar.

Direkt på det färdiga golvet (klick?) menar du direkt på betongen?? Sätter helst in trappan ganska direkt och rakt på betongen så vi lättare kan börja använda loftet utan stegar.

Att limma och gjuta upp betongklack känns inte lockande.

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.